عصر کرد

آخرين مطالب

در گفت‌وگوی شهر بخوانید؛

سیر تا پیاز رعایت اصول ایمنی در راه اندازی موتورخانه‌ها در زمستان شهرداری تهران

سیر تا پیاز رعایت اصول ایمنی در راه اندازی موتورخانه‌ها در زمستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - شهروندان تصور می کنند حوادث گازگرفتگی تنها برای وسایل گرمایشی از جمله بخاری و شومینه است و ساختمان هایی که از رادیاتور و شوفاژ بهره می‌برند خطری ساکنان آن را تهدید نمی کند.

به گزارش خبرنگار شهر ، با آغاز روزهای سرد سال شهروندان به راه اندازی وسایل گرمایشی اقدام می کنند و تعدادی از آن‌ها بر این باورند که حوادث گازگرفتگی تنها برای وسایل گرمایشی از جمله بخاری و شومینه است و ساختمان هایی که از رادیاتور و شوفاژ بهره می‌برند خطر گاز گرفتگی و مسمویت با مونواکسید کربن ساکنان آن را تهدید نمی کند.
برای بررسی ابعاد ایمنی در راه اندازی موتورخانه ها در فصل سرد سال با جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

عصر کرد


جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری در تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر با تاکید بر این نکته که موتورخانه یا سیستم حرارت مرکزی روش ایمن تری برای گرم کردن ساختمان ها و منازل است و به نسبت استفاده از بخاری ها خطرات کمتری دارد گفت: اما این بدان معنی نیست که این روش هیچ خطری ندارد و همواره ایمن است زیرا در گذشته حوادثی در موتورخانه های ساختمان های مسکونی و حتی اداری رخ داده که گاهی منجر به فوت افراد شده است.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود: تمام ساختمان هایی که از روش موتورخانه و شوفاژ استفاده می کنند در قسمت موتورخانه، مشعل ها و چیلرهایی برای تامین گرمای ساختمان وجود دارد که در این قسمت، دودکش هایی وجود دارد که تا سطح پشت بام بالا رفته و آلاینده های حاصل از فعالیت موتورخانه را به خارج منتقل می کند.
ملکی ادامه داد: در بیشتر موارد این دودکش ها از مسیر داکت ساختمان بالا می رود و تمام واحدهای ساختمان یک دریچه یا پنجره هایی به آن مسیر دارند که بیشتر از داخل سرویس های بهداشتی باز می شوند و اگر موتورخانه ها دچار نقص باشند و گاز مونوکسید کربن تولید کنند، این گاز از همین طریق وارد منازل شده و آنجا را نیز آلوده می کند.
او افزود: نشت این گاز (مونواکسید کربن) کشنده در موتورخانه و ورود آن به منازل باعث مسمومیت افراد در طبقات بالایی حتی در طبقه یازدهم شده و نشان دهنده این است که حتی با وجود استفاده از سیستم حرارت مرکزی احتمال تولید و انتشار گاز وجود دارد.
ملکی با تاکید بر این نکته که اگر شهروندان تخصصی در زمینه نصب و راه اندازی موتورخانه ندارند، از افراد متخصص کمک بگیرید گفت: نصب و راه اندازی موتورخانه امری تخصصی است و کوچک ترین اشتباه می تواند حوادث تلخی به دنبال داشته باشد.
او ادامه داد: فضای موتورخانه ها باید با میزان اجناس و دستگاه ها مطابقت داشته باشد و این بدین معنی است که فضای کوچک برای استفاده از دستگاه های بزرگ مناسب نیست و تولید حرارت زیاد و کاهش اکسیژن در یک فضای کوچک باعث تولید و انتشار گاز مونوکسید کربن می شود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با بیان این مطلب که در موتورخانه ها باید سیستم تهویه هوا وجود داشته باشد و این سیستم ها همواره مشغول کار باشند گفت: تمام قطعات و بخش های مختلف موتورخانه (مشعل، دیگ بخار، مخزن و مسیر انتقال سوخت، قطعات برقی و گازی و...) باید به صورت دوره ای توسط افراد متخصص بازدید شوند و این بازدیدها در فصل سرد سال که فشار مضاعفی به موتورخانه ها وارد می شود باید دقیق تر و حساس تر انجام شود و آن قسمت هایی که نیاز به تعویض یا تعمیر دارند کار تعویض و تعمیر قطعات آن انجام شود.
ملکی تاکید کرد: شهروندان باید به این نکته توجه کنند در صورت قرار گیری ستون های فلزی داخل موتورخانه آنها را با پوشش مخصوص پوشانده شود و اگر از سوخت مایع (نفت، گازوئیل یا مازوت) استفاده می کنند، منبع سوخت را در خارج از مجموعه و در زیر زمین به صورت دفنی قرار داده شود.
او با بیان این مطلب که بهتر است موتورخانه در مجاورت انباری و یا خودروها نباشد گفت: یکی از عوامل حادثه ساز در موتورخانه ها نگهداری ظروف مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، تینر، الکل و... است که باید از نگهداری این مواد داخل موتورخانه ها خودداری شود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود: موتورخانه ها باید به سیستم های ایمنی مجهز مثل سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم تهویه اتوماتیک، انواع خاموش کننده های دستی و سیار، شبکه آب آتش نشانی و ...مجهز باشد.
ملکی ادامه داد: بهتر است یکی از افراد ساکن در ساختمان (به‌ویژه در ساختمان‌های بلند و برج‌های مسکونی) با طرز کار و ایمنی موتورخانه آشنایی داشته باشد تا در صورت لزوم با هماهنگی و مشورت متخصص این امر بتواند اقدامات اولیه را انجام دهد و نکته دیگر این است که در داخل موتورخانه‌ها به‌هیچ‌عنوان نباید اتاق نگهبانی یا استراحتگاه تعبیه شود.
او خاطرنشان کرد: موتورخانه‌ها در صورت ایمن بودن بسیار قابل‌اطمینان هستند اما اگر نقصی در کارکرد آن‌ها وجود داشته باشد حوادث ناگواری حادث می‌شود و تفاوت موتورخانه‌ها با سایر وسایل گرمایشی در این است که در صورت انتشار گازهای خطرناک یا آتش‌سوزی می‌تواند تمام یا بخشی از طبقات بالایی را تحت تأثیر قرار داده و افراد زیادی را درگیر حادثه کند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/259629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد

ورود حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در کرمانشاه برگزار می‌شود

حذف و جابه‌جایی میدان بیستون با هدف روان‌سازی و گره‌گشایی ترافیک

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟ + فیلم

دیدگاه کارشناسی داوری در مورد دو صحنه جنجالی بازی صنعت نفت و پرسپولیس

پنالتی پرسپولیس درست بود؟

توصیه هشدارآمیز آخوندی: باید پیروز از صحنه جنگ بیرون بیاییم

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

تصاویری زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین + فیلم

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

فوری: عالیشاه رباط صلیبی پاره کرد؟

فوری: کاپیتان پرسپولیس رباط صلیبی پاره کرد؟

ایرانی‌ترین غیرایرانی

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس