عصر کرد

آخرين مطالب

کمبود زمین و گرانی مواد اولیه چالش‌ شهرک‌های صنعتی است کردستان/ 100 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید باز می‌گردد مقالات

کمبود زمین و گرانی مواد اولیه چالش‌ شهرک‌های صنعتی است کردستان/ 100 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید باز می‌گردد
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


گروه استان‌ها - «کمبود زمین و گرانی مواد اولیه» چالش‌ پیش روی توسعه شهرک‌های صنعتی کردستان بوده اما قرار است 100 واحد تولیدی راکد تا پایان سال آینده به چرخه تولید باز گردد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، شهرک‌‌های صنعتی شاهرگ‌های اقتصادی هر استان هستند و در حالی‌که کردستان استانی غیرصنعتی بوده و سرانه زمین‌های صنعتی آن نصف میانگین کشوری است اما به گفته مسئولان در 2 سال اخیر با استقبال کم‌نظیر سرمایه‌گزاران روبه‌رو شده و در صورت تامین زمین برای شهرک‌های صنعتی آن می‌تواند آینده درخشانی در عرصه تولید داشته باشد.
برای اطلاع از آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، مشوق‌ها و مزیت‌ها، مشکلات و نیز ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری گفت‌و‌گویی با «احمد خسروی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
وی در پاسخ به این سؤال که سرانه شرکت شهرک‌های صنعتی استان نسبت به جمعیت و جامعه هدف چقدر است، توضیح دهید؟ گفت: کردستان، استانی مسبوق به کار صنعتی نیست بنابراین شهرک‌های صنعتی و بحث سرمایه‌گذاری صنعتی در استان جوان است بطوری‌که شیرازه اصلی تولیدصنعتی در دو دهه اخیر با پیگیری و ایجاد صنایع دارای "مزیت نسبی" استان شکل گرفته است.
خسروی افزود: قبل از انقلاب در کردستان بجز 12واحد معدنی و چند کارگاه صنعتی همچون سنگ‌کوبی، آسیاب و چوب‌بری، واحد صنعتی یا شهرک صنعتی مشخصی نداشتیم و خوشبختانه بعد از انقلاب و جنگ به تدریج بحث سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه و شهرک‌های صنعتی در استان به تبع کشور بیشتر رونق گرفت، البته در کردستان چون احداث شهرک‌های صنعتی نسبت به نقاط مرکزی کشور سابقه نداشته بنابراین مقداری از قافله اجرای طرح‌های صنعتی توسعه بزرگ مجدداً عقب مانده که در دو دهه اخیر این کار پی گرفته شده و سیر خود را طی می‌کند.
وی گفت: سرانه زمین در شهرک‌های صنعتی یک شاخص ملی و از شاخص‌های توسعه و مقایسه استان‌ها محسوب می‌شود که سرانه زمین‌های صنعتی در استان کردستان به ازای هر نفر حدود 9متر مربع است در صورتی که میانگین این عدد در کل کشور بیشتر از 17متر مربع بوده و استان در این زمینه نصف میانگین کشوری و حتی کمتر از آن است که خود این کمبود مزمن به نوعی اصلی‌ترین مانع تولید صنعتی در کردستان محسوب می‌شود؛ بنابراین برای افزایش زمین و همچنین افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی در استان تلاش بیشتری داشته باشیم چراکه این مهم خود به خود جذب سرمایه‌گذار، ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری را آسان می‌کند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 مصوبه برای شهرک های صنعتی، نواحی صنعتی و منطقه ویژه وجود دارد که دو فقره از آن متعلق به مناطق ویژه مریوان و بانه است و 18مصوبه دیگر آن مربوط به شهرک و 10مصوبه دیگر نیز متعلق به نواحی صنعتی است. از نظر اجرایی 20نقطه از این نواحی صنعتی اجرا شده و در حال واگذاری است که از میان آن‌ها می‌توان به منطقه ویژه اقتصادی بانه، 12شهرک صنعتی و 7 ناحیه صنعتی دیگر اشاره کرد که در 10شهرستان استان در حال انجام است. در این شهرک‌ها و از ابتدای فعالیت شهرک‌های صنعتی در سه دهه اخیر حدوداً یک هزار و 400 فقره قرارداد با متقاضیان بخش صنعت بسته شده که از این تعداد بیش از 480 قرارداد مربوط به 2 سال اخیر است بنابراین حدود 830واحد صنعتی از قراردادهای ما در شهرک‌های صنعتی به مرحله اجرا گذاشته شده و مابقی به دلیل اینکه جدید هستند در مرحله اجرا به صورت طرح قرار دارند و در حال حاضر نیز بیش از 550طرح در شهرک‌های صنعتی ما در مرحله صفر تا 100در حال اجرا هستند. به طور خلاصه تصور کنید اگر دو یا سه سال آینده فقط نصف همین طرح‌های در دست اجرا در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به مرحله بهره‌برداری و تولید برسند، چه ثمر و نتایج نویدبخشی را در اشتغال و تولید ایجاد کرده و سرمایه‌های هزینه و زمان تبدیل به ثروت، اشتغال و تولید ناخالص می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چند شرکت شهرک‌های صنعتی در استان وجود دارد و چه شهرستان‌‎هایی نیازمند ایجاد و داشتن شهرک‌های صنعتی هستند؟ توضیح داد: در چند سال اخیر شعار سال حمایت از تولیده بوده و برنامه‌های دولت و حاکمیت در تمام سطوح و قوا نیز بیشتر به سمت تولید و حمایت از تولید و مبحث اقتصاد مقاومتی است، کمااینکه دیدگاه‌ها نسبت به تولید تغییر یافته و حمایت‌ها نسبت به آن بیشتر شده است بنابراین این امر سبب شده در راستای حل مشکلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و توسعه استان‌ها تولید در کشور محوریت یابد. در استان کردستان نیز ما از این معقول بی‌نصیب نیستیم به طوری که 830 قرارداد اجرا شده را تا پایان سال 96 بسته بودیم و مابقی 550 فقره قراردادها و طرح‌ها مربوط به سه سال اخیر است این آمار نشان دهنده جوان بودن سرمایه‌گذاری‌ها و صنعت در استان کردستان است باید حمایت بیشتری شود تا این طرح‌ها زودتر وارد مرحله واحد صنعتی، اشتغال، تولید و توسعه شود.
خسروی در پاسخ به این سؤال شهرک‌‎های صنعتی به‎ عنوان زیرساخت اقتصادی استان دارای چه مشکلاتی است و تهدیدها و فرصت‌‎های این شهرک‌‎های صنعتی چیست؟ اذعان کرد: مشکلات شهرک‌های صنعتی در استان کردستان عمدتا مربوط به بحث زمین است در گذشته به دلیل عدم نیاز به شهرک صنعتی با وسعت بزرگ و همچنین محدودیت منابع زمینی در اختیار، این شهرک‌ها کوچک در نظر گرفته شده به طوری‌که میانگین شهرک‌های صنعتی در کردستان حدود 60 هکتار است در حالی که این عدد در کشور حدود 160هکتار است بنابراین از مشکلات عمده شهرک‌های صنعتی کردستان کم بودن مساحت زمین‌های در اختیار شهرک‌های صنعتی استان و عدم تکمیل زیرساخت‌ها در این شهرک‌ها است.
وی افزود: در چند سال اخیر برنامه‌های زیادی برای آب‌، برق و گازرسانی و همچنین ارتقاء سطح خدمات در شهرک‌های صنعتی انجام شده اما مقدار ناکافی است و برای رفع این مشکلات و ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی از نظر مساحت و تکمیل زیرساخت‌های آن نیازمند اعتبار و حمایت‌های سازمانی و استانی هستیم امیدوارم یک بار برای همیشه تاریخ تولید در این استان به میانگین کشوری دست یابیم، بعد از ارتقاء به این مرحله می‌توان به فکر یک تولید پایدار بود و روند رو به رشد بیشتر را برای صنعت استان قائل شوبم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان در پاسخ به این سؤال که کرونا چه تأثیری بر شرکت شهرک‌های صنعتی استان گذاشته و چه برنامه‎‌هایی برای دوران بازسایی پس از کرونا دارید؟ اظهار کرد: کرونا قطعا بر جوانب اقتصادی ما بی‌تأثیر نبوده اما چون کشور ما در حال گذار برنامه‌های حمایتی تولید بوده خوشبختانه تا حدودی توانسته صنعتگران و سرمایه‌گذاران ما را در مقابل کرونا آماده کند، بنابراین در استان کردستان کرونا بیشتر باعث تعدیل و انقباض در واحدهای تولیدی شده و با توجه به حمایت‌های سراسری از سوی شرکت شهرک‌ها و سازمان‌های توسعه مانند صنعت معدن و تجارت، برنامه و بودجه و استانداری کمتر واحدی در سال گذشته صرفاً به دلیل کرونا و جدایی از مسائل اقتصادی تعطیل شده است البته مسائل اقتصادی و گران بودن نهاده و مواد اولیه برای تولید در کنار کرونا برخی از واحدهای صنعتی را به سمت تعطیلی یا انقباض فعالیت‌ها و محدودیت کاری کشانده است.
مشکلات شهرک صنعتی ایذه تولید کنندگان را خانه نشین کرد + فیلمکارخانجات شهرک صنعتی گناباد با مشکل آلودگی 2 کارخانه دست و پنجه نرم می‌کنند وی در پاسخ به این سؤال که ایجاد مناطق آزاد تجاری مریوان و بانه چه تاثیری بر روند شرکت شهرک‌های صنعتی استان دارد؟ توضیح داد: مناطق آزاد تجاری مریوان و بانه یک فضای گسترده جهانی را در زمینه صادرات بر روی استان کردستان و منطقه پیرامون خواهد گشود و واحدها و شهرک‌های صنعتی در این محوطه قرار می‌گیرند. منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز بخشی از منطقه آزاد تجاری مذکور خواهد شد در صورتی که این امر مصوب شود بر مرزهای رسمی استان و سایر تولیدات شهرک‌های صنعتی نیز تاثیر خواهد گذاشت و آنرا از فضای محلی و استانی وارد حوزه کشوری و ملی و صادراتی خواهد کرد و به راحتی بازارهای جهانی در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت بنابراین امیدوارم به زودی شاهد اجرا و تأثیر پیامدهای مثبت مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان بر اقتصاد شهرک‌های صنعتی باشیم که قطعا بسیار ملموس و محسوس خواهد بود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که با توجه به اینکه تامین آب یکی از مشکلات شرکت شهرک‌های صنعتی بوده و این مشکل در استان کردستان وجود دارد، توضیح دهید؟ اذعان کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری خشک محسوب می‌شود، تامین آب در شهرک‌های صنعتی مشکلی است که در آینده بیشتر خواهد شد اما در کردستان این مشکلات بیشتر جنبه محدودیت قانونی دارد.
وی بیان کرد: کردستان یک استان آبی است و طبیعتاً نباید مشکل تامین آب در آن وجود داشته باشد اما ما در تعدادی از شهرک‌های صنعتی خود از جمله شهرک صنعتی قروه 3 با مشکل تامین و تخصیص آب مواجه شده‌ایم چراکه این شهرک در دشت‌های ممنوعه منطقه قروه و چهاردولی قرار دارد و فعلاً تخصیص آب برای آن انجام نشده و تاکنون به جز حل مشکل برق و گاز نتوانستیم اقدام دیگری را در این شهرک آغاز کنیم.
خسروی عنوان کرد: امیدوارم با تدبیر دولت جدید و راهکارهای مناسب بتوانیم مشکل آب این شهرک و چندین شهرک پیشنهادی در دست اجرا مانند سریش‌آباد، بیجار 2 و دهگلان 2 را حل کنیم. در سنندج و غرب استان مشکل تخصیص آب نداریم اما آب شهرک صنعتی سنندج 4 به لحاظ آلوده بودن رودخانه قشلاق دچار مشکل شده و برای رفع این مشکل به دنبال راهکارهای دیگری از جمله سامانه انتقال آب و حفر چاه در نقاط دیگر هستیم تا بتوانیم مشکلات این شهرک را مرتفع کنیم، کما اینکه موضوع به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام شده و مسئولان استانی نیز پای کار آمدند و در تلاشیم تا با برنامه‌ریزی دقیق با کمبود آب در استان مواجه نشویم.
وی گفت: در سایر شهرک‌های استان با توجه به اینکه کردستان، استانی برخوردار از منابع آبی است مشکل خاصی نخواهیم داشت و در حال حاضر اگر مشکلی وجود داشته باشد مربوط به تاسیسات و زیرساخت‌ها و بعضا پیچیدگی‌ها و تأخیرات اداری (بروکراسی) در بدنه کارشناسی اداری استان است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان در پاسخ به این سؤال که شاخص شرکت شهرک‌های صنعتی استان به نسبت کشوری چقدر است؟ توضیح داد: مشکلات شهرک‌های صنعتی مانند سایر بخش‌ها می‌تواند در زمینه‌ی تامین اعتبارات و زیر ساخت‌ها باشد. در کردستان با مشکلاتی از جمله کمبود زمین، گرانی، حاصلخیزی و ناهموار بودن آن مواجهه هستیم که این مسائل بر شهرک‌های صنعتی بی‌تأثیر نیست بنابراین عمده شهرک‌های صنعتی ما ناگریز در زمین‌های ناهموار که هزینه آماده‌سازی بالایی دارد احداث می‌شوند.
زمین همه شهرک‌های صنعتی استان رو به اتمام است که این مهم ما را با چالشی در آینده مواجه می‌کند بنابراین در همه شهرهای استان برنامه‌های توسعه را در نظر گرفته‌ایم. اجرایی شدن 10مصوبه مربوط به شرکت شهرک‌ها یکی از برنامه‌های اصلی ما است و باید مرتفع شود و این امر عزمی سراسری را می‌طلبد و شرکت شهرک‌های صنعتی به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند چراکه بخش اعظم مواجه با مشکل کمبود زمین و اتمام آن غیرمترقبه و خارج از روند معمولی واگذاری‌ها بوده و باید با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب حل شود و سایر ادارات مانند محیط زیست، منابع طبیعی، امور اراضی، آب، برق،گاز، مخابرات و راه و شهرسازی نیز برای رفع موانع و تسریع در تامین زمین پای کار حاضر شوند تا به صورت گسترده و پهناور مشکل زمین در افق بلند مدت و کوتاه مدت حل شود و در آینده با توجه به استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران با کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی روبرو نشویم و اگر بتوانیم شهرک یک هزار هکتاری مرکزی استان با عنوان «شهرک بزرگ کردستان» را به مرحله اجرا برسانیم به میانگین سرانه زمین‌های صنعتی کشور خواهیم رسید. اعتقاد دارم در این مرحله و تا چند ماه آینده می‌توان 1100 هکتار عرصه جدید صنعتی را به پیکره 1400هکتاری موجود اضافه کرد که اقدام و عددی تاریخی خواهد بود. البته بخشی از این زمین‌ها اراضی ملی و بخشی مستثنیات در حال خرید و تملک رسمی هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌‎هایی برای رشد و رونق شرکت شهرک‌های صنعتی استان و زدودن تنگناها و مشکلات صنایع کوچک کردستان دارید؟ گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان تنها به تامین و تکمیل زیرساخت‌ها محدود نمی شود بلکه ایجاد واحد صنعتی و حمایت از واحد صنعتی در حین تولید را به عهده دارد و در قالب معاونت صنایع کوچک برنامه‌های گسترده‌ای از جمله آموزش، پژوهش، عارضه‌یابی و کلینیک واحدهای صنعتی، فن بازار و ارتباط با دانشگاه و مراکز علمی، برگزاری تورها و نمایشگاه‌ها صنعتی در جهت آشنایی و رشد صنعتگران با سایر استان‌ها و خارج کشور و همچنین برگزاری استارتاپ‌ها را در نظر گرفته که عارضه‌یابی و کلینیک صنعت یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی است و واحدها در صورت داشتن مشکل می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و شرکت شهرک‌های صنعتی موظف است بر اساس سرفصل‌های تعریف بودجه مشکل واحدهای صنعتی را حل کند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان اعلام کرد: در سال 99هدف شرکت شهرک‌های صنعتی استان بازگرداندن 47واحد صنعتی به چرخه تولید و ارتقاء سطح تولید در آن‌ها بود و امسال نیز بر روی 45 واحد تولیدی متمرکز می‌شویم و برای سال آینده نیز قصد داریم 50واحد تولیدی را چرخه تولید بازگردانیم. در حال حاضر تعداد 22درصد واحدهای تولیدی استان کردستان طبق نُرم کشوری تعطیل هستند بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید در راستای برنامه پایش مقام عالی وزارت صمت یکی از برنامه‌های ما است البته تحقق این امر نیازمند عزمی جدی و سراسری و همچنین همکاری سرمایه‌گذران و صنعتگران همچنین توجه ویژه به تولید است و باید توجه داشت شهرک‌های صنعتی جایگاه تولید است نه فعالیت انبارداری و خدمات و باید تولید را پاسداشت و حریم شهرک‌های صنعتی را از گزند سایر فعالیت‌های غیر تولیدی محفوظ بداریم.
خسروی با بیان اینکه چشم‌انداز و آینده صنایع کوچک را در استان کردستان چگونه می‌بینید؟ اظهار داشت: اگر نیازها و موانع رشد تولید را با اهداف مورد نظر در تولید و صنعت استان را در کنار هم ببینیم، مشخص می‌شود که با چه مأموریتی روبرو و برای چه نقطه‌ای هدف‌گذاری کنیم که تصور اجرای آن چشم‌انداز صنایع کوچک در استان می‌شود. اگر بتوانیم میانگین سرانه فضای صنعتی را در طول حداکثر 5 سال آینده به سطح کشوری ارتقا دهیم، کردستان صاحب حداقل 30 مورد نقطه صنعتی تولیدی با مساحت کل بیش از 2500 هکتار زمین صنعتی در اختیار و حداقل 2000 واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و اشتغالی بالغ بر 28 هزار نفر در شهرک‌های صنعتی استان خواهیم بود.
انتهای پیام/485/ ع

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/259046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

رئیس هیات تنیس روی میز کردستان انتخاب شد

مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی