عصر کرد

آخرين مطالب

یاقوت سرخ؛ خورشید تابنده اورمان/دانه هایی که عروس باغستان های این دیار است مقالات

یاقوت سرخ؛ خورشید تابنده اورمان/دانه هایی که عروس باغستان های این دیار است
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، به آسمان که نگاه می‌کنم آفتاب کم رمق را می‌بینم که حکایت از فصل پاییز دارد، چقدر غریب و بی صدا آمده پادشاه فصل ها، همان فصلی که برگ‌های زرد و نارنجی زیر پای رهگذران بی تفاوتش خش خش می‌کند.
پاییز فصل میوه‌های رنگارنگ و بهشتی، از جمله انار هم هست.
نام انار که می‌آید یاد اورامانات می‌افتم منطقه‌ای پر از صد‌ها باغ انار، انگور، سیب، زردآلو، انجیر و گردو که در باغستان‌های شیب دار اورامان در آغوش هم جای گرفته اند؛ عروس باغستان‌های این دیار انار سرخ نگین است.
اورامان را محلی ها، "هورامان" می‌نامند، یعنی محل برآمدن خورشید. اورامان هزار ماسوله کردستان است، زیرا معماری آن همانند ماسوله است، حیاط هر خانه بام خانه‌ای دیگر است، اما با وسعتی بیشتر. اینجا سنگ روی سنگ بند می‌شود؛ دیوار‌ها بدون استفاده از ملا‌ت و به طور هنرمندانه چیده شده، حتی خانه‌های پلکانی روستا هم همینطور ساخته شده اند.
اورامان بهشت کردستان است. چشمه‌های خروشان، باغ‌هایی از میوه‌های مختلف و... و آب و هوای معتدل و کوهستانی آن بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است.

عصر کرد

دلم می‌خواست باغ‌های انار اورامان را از نزدیک ببینم به همین دلیل یک نیمروز پاییزی به یکی از روستا‌های زیبای اورامان به نام «ناو» رفتم.
با یکی ازباغداران این روستا هم کلام شدم، کاک سرکوت ما را به باغ زیبای انار خود می‌برد در این باغ‌ها که راه می‌روی آن‌قدر انار سرخ کوچک بر زمین ریخته که از دور فکر می‌کنی باران انار آمده است.
از او می‌پرسم باغداری چطور است؟ می‌گوید سخت. اما برق انار‌ها نشان می‌دهد این سخت کوشی‌ها خوب نتیجه داده. او می‌گوید: سالانه 20 تا 30 تن انار برداشت می‌کنیم و حدود 250 میلیون تومان درآمد از فروش انار و رب انار داریم. هرچند با احتساب دستمزد کارگران و زحمت تمام فصل، چندان هم رضایت بخش نیست.
کاک سرکوت می‌گوید: جایی برای انبار کردن انار‌ها نیست. نه سنتی و نه مدرن. به همین دلیل 90 درصد انار‌های منطقه اورامان به صورت تازه خوری مصرف و 10 درصد آن هم به صورت محصولاتی، چون رب انار و آب اناراستفاده می‌شود.
عجیب است هزار بهره بردار مانند کاک سرکوت مشغول به تولید بهترین انار‌ها در اورامانات هستند، اما هنوز از نبود سردخانه رنج می‌برند.
در این میان با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تماس گرفتم و از او پرسیدم که چرا تا به الان برای باغ‌های اورامانات با این وسعت زیاد هنوز سردخانه‌ای احداث نشده؟
سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید: چندین متقاضی برای عملی شدن این برنامه داشته ایم، اما به دلیل نبود اعتبارات هنوز موفق به احداث نشدیم؛ و همچنان پیگیر دریافت اعتبار از استانداری و نماینده مجلس هستیم.
از سپری میزان سطح زیر کشت این باغ‌ها و تولید سالیانه انار اورامانات پرسیدم گفت: از نیمه‌ی دوم شهریور برداشت انار آغاز شده وتا پایان آبان نیز ادامه خواهد داشت.
او ادامه می‌دهد: 600هکتار از باغات استان زیر کشت محصول انار قرار دارد؛ و پیش بینی می‌شود امسال 10 هزار تن انار در این باغات برداشت شود.
رئیس جهاد کشاورزی کردستان در ادامه صحبت هایش از انواع انار تولیدی بهشت کردستان برایم می‌گوید. ملس، رباب، محلی اورامان، شیرین ساوه و شیشه کپ انار‌هایی هستند که در منطقه هورامان شهرستان سروآباد تولید می‌شود؛ که بیشترین باغات سطح کشت این محصول در روستا‌های ژیوار، بلبر، سلین و ناو قرار دارد.

عصر کرد

بازار انار همچنان در بلاتکلیفی است حرف هایم با رئیس جهاد کشاورزی به پایان می‌رسد و همچنان در حال قدم زدن در باغ باصفای کاک سرکوت هستم چشمانم به زن و مرد روستایی این منطقه می‌افتد که انار‌ها را از سر شاخه‌های درختان کوتاه قد می‌چینند و همان جا دان می‌کنند، کمی آن طرف‌تر بساط رب گیری هم برپاست، دیگ‌های مخصوص انار برروی آتش برپا شده از چوب، حکایت تولید رب انار در باغ‌های هورامان را دارد.
کاک سرکوت می‌گوید: از هر کدام از دیگ‌های 120 لیتری فقط 20 لیتر رب انار خالص تولید می‌شود. این جمله را با کمی نارضایتی می‌گوید.
اما آنچه او و دیگر باغداران را به ادامه کار باغداری ترغیب می‌کند، شهرت انار و رب انار سالم و ارگانیک آنهاست که مشتریان و خریدارانی ثابت از شهر‌های سنندج، مریوان و سروآباد و کردستان عراق دارد که همه ساله برای خرید این محصول خوش طعم به اورامان سفر می‌کنند.
سنگینی دست دلالان بر انار اورامان هم سایه انداخته و قیمت واقعی این محصول هنوز مشخص نشده است.
این باغدار کردستانی از قیمت انار و رب انار می‌گوید: هر کیلو انار را با قیمت 8 هزار تومان و رب انار را 100 هزار تومان می‌فروشیم، اما قیمت هر کیلو رب انار در بازار به 140 هزار تومان و قیمت هر کیلو انار به 18 هزار تومان و بیشتر از آن می‌رسد.

عصر کرد

انار ارگانیگ اورامان در کشور شهره خاص و عام است در این میان با محمد نجیب اداک از فعالان اقتصادی و کارشناس بومی منطقه اورامان که در باغ کاک سرکوت حضور داشت،رایزنی‌هایی داشتم او می‌گوید: هرچند تنها یک درصد انار کشور در کردستان تولید می‌شود، اما از آنجایی که انار هورامان از معدود انار‌های ارگانیک کشور است و تقاضا، علاقه و استفاده از محصولات ارگانیک در ایران و جهان رو به فزونی است توسعه و تولید آن اهمیت بیشتری دارد.
اقای اداک امیدوار است با بکارگیری علم روز و برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های فصلی برای معرفی انار ارگانیک اورامان تلاش شود و دست کم فرصت استفاده از این محصول به هموطنان داده شود و از این طریق بازار جدیدی در داخل کشور و در مراحل بعدی در خارج از کشور داشته باشند.

عصر کرد

هم چنین مردم این منطقه به پاس شکرانه برداشت این محصول از باغات خود جشنی را با نام جشن انار در این منطقه برگزار می کنند که استقبال زیادی از آن می شود.اولین جشنواره انار اورامان سال 97 با مشارکت مسئولان و دهیاری روستا‌های هدف گردشگری اورامان برگزار شد. روستا‌های منطقه اورامان با پوشش لباس کُردی، دف نوازی، اجرای آهنگ به زبان کُردی و قرائت اشعار محلی در وصف انار این جشن را برپا کردند. این جشن‌ها رونق اقتصادی در منطقه ایجاد می‌کرد، اما دوسال است که به دلیل شرایط کرونایی برگزار نمی‌شود.
عکاس:جلال حسینی
انتهای پیام/م

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/257897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی