عصر کرد

آخرين مطالب

آغاز فصل سرما و لزوم ساماندهی محل نگهداری معتادان متجاهر در کرمانشاه گفتگو

آغاز فصل سرما و لزوم ساماندهی محل نگهداری معتادان متجاهر در کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش ایرنا، آمار دقیقی از معتادان در کرمانشاه در دسترس نیست اما بر اساس آنچه نیروی انتظامی و بهزیستی اعلام کرده‌اند بیش از 2 هزار 500 معتاد متجاهر در این استان وجود دارد که بیش از 95 درصد آنها در مرکز استان هستند.
با این حال براساس آنچجه متولیان امر اعلام کرده‌اند ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر در کرمانشاه بسیار محدود و اعتبارات در نظر گرفته شده برای ساماندهی آنان نیز ناچیز است به شکلی که تنها کمپ نگهداری معتادان متجاهر کرمانشاه به نام «کمپ ماده 16» برای نگهداری از 250 نفر ظرفیت دارد اما بهزیستی تا هر شب 350 نفر را در آن جا می دهد.
به گفته مدیرکل بهزیستی کرمانشاه بودجه این ارگان تنها برای نگهداری از 200 معتاد متجاهر در هر شب کفایت می کند و تمام بودجه سال این اداره تا پایان آبان ماه به اتمام خواهد رسید.
«فرحناز محمدی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: برای نگهداری هر معتاد 30 هزار تومان در نظر گرفته شده که به هیچ عنوان برای تامین غذا و پوشاک آنان کافی نیست از این رو به ناچار از کمک دیگر ارگان ها و خیرین بهره می‌گیریم.
به گفته وی سال گذشته یک هزار و 500 معتاد متجاهر در کمپ ماده 16 و پنج هزار و 500 نفر در 28 مرکز خصوصی ترک اعتیاد استان نگهداری شده اند.
در سال گذشته یک هزار و 500 معتاد متجاهر در کمپ ماده 16 و پنج هزار و 500 نفر در 28 مراکز خصوصی ترک اعتیاد استان نگهداری شده اند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تاکید کرد: بهزیستی به تنهایی نمی تواند نگهداری از معتادان متجاهر را سامان دهد، از این رو نیاز است که در این زمینه دستگاه های دیگر ورود کنند.
با توجه به محدود بودن ظرفیت کمپ ماده 16 شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان کرمانشاه در آخرین نشست خود استفاده از ظرفیت کمپ های خصوصی برای ساماندهی معتادان متجاهر را تصویب کرد.
فرماندار کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت 2 کمپ ترک اعتیاد خصوصی برای ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر استفاده کنیم.
«فضل الله رنجبر» گفت: یکی از دلایل ازدحام در کمپ ماده 16 ساماندهی معتادان دارای شاکی خانوادگی در کنار معتادان بیخانمان است که پس از اخذ قرار داد با کمپ های خصوصی تفکیک خواهند شد.
گرمخانه ها تجهیز شوند
علاوه بر کمپ‌های ترک اعتیاد 2 گرمخانه نیز برای شب گذرانی بیخانمان های شهر کرمانشاه در نظر گرفته شده که ظرفیت آنها نیز بسیار کمتر از نیاز است.
از این گرمخانه ها یکی متعلق به مردان و یکی دیگر نیز متعلق به زنان است که بر اساس اعلام مدیرکل بهزیستی ظرفیت گرمخانه زنان مناسب است.
محمدی در این رابطه توضیح داد: تا پایان پاییز 2 گرمخانه دیگر نیز در سطح شهر کرمانشاه برای ساماندهی مردان بی خانمان راه اندازی می‌شود.
اعتراض دستگاه قضایی
آمار بالای معتادان بی خانمان سطح شهر کرمانشاه که عموما از معتادان متجاهر هستند، اعتراض دستگاه قضایی را در پی داشته است به شکلی که دادستان کرمانشاه در روزهای گذشته نشستی برای ساماندهی این موضوع برگزار کرد.
«شهرام کرمی» در این نشست خواستار راه‌اندازی سریع گرمخانه‌های استان برای فصل سرما شد و گفت: در این فصل افراد بی‌سرپناه و کارتن‌ خواب دچار مشکلاتی می‌شوند و احتمال خطرات جانی برای آنها وجود دارد.
وی تاکید کرد که دستگاه های مربوطه هرچه زودتر نسبت به تجهیز گرمخانه های استان اقدام کنند تا با سردتر شدن هوا شاهد آسیب دیدن به بیخانمان ها نباشیم.
دادستان کرمانشاه با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بی سرپناه از وجود گرمخانه ها در سطح شهر بی اطلاع هستند، گفت: شهرداری موظف است گروه‌های جمع آوری افراد بی خانمان را راه اندازی و آنان را در گرمخانه‌ها ساماندهی کند.
کرمی با تاکید براینکه جمع آوری افراد بی خانمان نیازمند همراهی نیروی انتظامی است، افزود: نیروی انتظامی افراد بی خانمان را در کلانتری ها تجمیع و از طریق شهرداری و یا اورژانس اجتماعی (تماس با 123) آنها را به گرمخانه ها منتقل کند.
ارتکاب به جرم مهمترین آزار معتادان متجاهر
معتادان متجاهر کرمانشاه چندان هم بی آزار نیستند به شکلی که بخش عمده ای از سرقت های خُرد و آمار قابل توجهی از سرقت های مهم سطح استان توسط این افراد انجام می شود.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات استان در حوزه امنیت وجود، 2 هزار و 500 معتاد متجاهر است که عمدتا مرتکب سرقت‌های خُرد شده و باعث بالا بردن آمار این ناهنجاری اجتماعی می‌شوند.
پایین بودن ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر باعث شده این افراد پس از دوره یک یا دو ماهه و در حالیکه هنوز اعتیاد خود را ترک نکرده‌اند به جامعه بازگشته و در همان مسیر قبلی قرار گیرند در حالیکه جمع آوری آنها امروز یکی از مطالبات به حق مردم است.
سردار «علی اکبر جاویدان» توضیح: پایین بودن ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر باعث شده این افراد پس از دوره یک یا دو ماهه و در حالیکه هنوز اعتیاد خود را ترک نکرده‌اند به جامعه بازگشته و در همان مسیر قبلی قرار گیرند در حالیکه جمع آوری آنها امروز یکی از مطالبات به حق مردم است.
وی، فرآیند درمان را یک فرآیند ضعیف و ناکارآمد دانست و گفت: متاسفانه مراقبت های بعد از درمان کامل نیست و باید نهادهای حمایتی پس از بهبود به این افراد از نظر مالی کمک کنند.
آرمان شهر نیمه کار معتادان
شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از سال 98 موضوع درمان کامل معتادان متجاهر را به صورت جدی مورد بررسی قرار داد تا با اشتغال آنان پس از بهبود، بتوانند به جامعه باز گردند.
در این راستا قرار شد که یک کمپ ترک اعتیاد در شهرستان کنگاور راه اندازی شود تا ضمن درمان معتادان، با کمک سرمایه گذاران، بهبود یافتگان ضمن آموزش مهارت برای خود در آمد داشته باشند.
پس از مطرح شدن این موضوع سرمایه گذارانی از سراسر کشور برای راه اندازی این کمپ اعلام آمادگی کردند اما گویا این پروژه به صورت کامل به فراموشی سپرده شد و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه نیز در رابطه با سرنوشت آن توضیحی نداد.
طبق آمارهای ارائه شده هم اکنون در کشور حدود سه میلیون نفر به صورت مستقیم با موادمخدر سروکار دارند و به نوعی مصرف کننده دائمی آن به حساب می آیند و طبق آمار غیررسمی، در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه حدود 50 هزار معتاد وجود دارد.
طبق بررسی های انجام شده حدود 70 درصد از افرادی که دوران ترک را سپری می کنند پس از خروج از کمپ ها از آن جایی که حمایت نمی شوند دوباره به سمت مواد می روند، که به طور قطع احداث چنین مراکزی می تواند گام بزرگی در راستای سالم نگه داشتن آن ها باشد.
برچسب‌ها معتادان متجاهر سرقت اورژانس اجتماعی کرمانشاه شهرام کرمی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/256603/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند