عصر کرد

آخرين مطالب

به بهانه تفحص شهیده فاطمه اسدی؛

راز سر به مُهر کوههای کردستان مقالات

راز سر به مُهر کوههای کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - صبح روز هفتم شهریور 1363، غریو فریادهای شیرزنی در کوههای چهل چشمه پیچید که انعکاس آن تا زمان حاضر هر آزاده‌ای را به استقامت دعوت می‌کند و اکنون شهیده "فاطمه اسدی" راز سر به مُهر 37 ساله کوههای کردستان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، همسرش مقنی بود، سالها بود که با این کار امور زندگی خود را می گذراند، چند سالی از ازدواجش با زنی پاکدامن و خودساخته می گذشت و ثمره زندگی آنها یک دختر به نام کشور و پسری به نام بهاءالدین بود.
دخترش سه سال داشت و با شیرین زبانی های خود، قند در دل پدر و مادر آب می کرد و پسرشان هم 6 ماه داشت و هنوز از شیره جان مادر سیراب می شد؛ زندگیشان اگرچه با سختی و نداری همراه بود ولی روزگار را با مدارا و همدلی سپری می‌کردند، «فاطمه» و «شاه‌محمد» زبانزد وفاداری و دلبستگی به هم بودند.
«شاه محمد» روزی برای کندن چاه در سپاه حسین‌آباد از توابع دیواندره رفت، گروهکها آن روزها دندان ظلمشان را برای آزار و اذیت مردم بیشتر از همیشه تیز کرده بودند حتی نمی توانستند کوچکترین همکاری مردم با نیروهای سپاه و بسیج را ببینند و برای همین وقتی فهمیدند که «شاه‌محمد» دارد برای امور عمرانی سپاه کمک می کند او را دستگیر کردند و این آغازی شد برای داستان دلدادگی و وفاداری فاطمه به همسرش شاید این بار به جای فرهاد، شیرین داستان کوه‌کن شود.
چندباری با فرزندشان به دیدار همسرش رفت، گروهکها هربار وحشی تر از قبل این زن بی پناه را با شکنجه و اذیت شوهرش آزار می دادند، آخرین بار هفتم شهریور 1363 بود که وقتی جسم نحیف و شکنجه شده همسرش را دید فریاد آزادیخواهی سرداد و هنوز پژواک این صدا از کوههای کردستان مرتعش است.
زندان "دولتو" (منطقه ای کوهستانی در دیواندره) وعده گاه ملاقاتی برای این شیرزن با همسرش شده بود و گروهکهای معاند از اینکه این زن تا این اندازه به همسرش وفادار است، خشمگین بودند، با اینکه می دانستند که وضعیت زندگی آنها اصلا خوب نیست از او خواستند تا 200 هزار تومان به گروهکها بدهد تا همسرش را آزاد کنند و بعد از آن فاطمه مردانه برای آزادی مرد زندگیش به تکاپو افتاد.
او همه آنچه که داشتند را فروخت و برای آزادی همسرش به گروهکها داد ولی بازهم خبری از آزادی همسرش نبود، در همین رفت و آمدها بالاخره گروهکها از پایمردی این زن به ستوه آمده و او را بعد از یک ماه سخت‌ترین شکنجه ها، به شهادت رسانده و در کوههای بهاروند در نزدیکی روستای نرگسله، دفن کردند تا فاطمه راز سر به مهر کوههای کردستان شود و 37 سال بعد به دیدار دخترش بیاید، دختری که حالا 40 ساله است.

عصر کرد


مادر کشور، مادر ایران
اولش ناراحت بودم و هیچ جوره آرام نمی شدم، دلتنگ روزهایی بودم که سایه مادر بر سرم نبود ولی وقتی با او همراه شدم و استقبال مردم تهران، قم و مشهد را دیدم فهمیدم که اگرچه دوران کودکی را بدون خانواده و سایه پدر و مادر بزرگ شدم ولی حالا خانواده ای به بزرگی همه ایران دارد و الان خوشحالم که فریاد آزادی خواهی مادرم در دل کوهها نهفته نماند.
"کشور محمودی" (تنها دختر شهیده فاطمه اسدی) که حالا خودش مادر چهار کودک است، از روزهایی می گوید که آغوش مادر پناهگاهی برای خستگی ها و دلتنگی هایش نبود و چقدر چشم انتظاری برای در آغوش کشیدن پیکر مادر برایش سخت بود.
او که همراه مادرش به پابوس امام هشتم رفته بود، این روزها دارد تدارک می بیند که آخرین وداع با مادرش سرزمین مجاهدتهای خاموش داشته باشد و مادر را به خواهر غریب الغربا، بی بی هاجر خاتون در سنندج بسپارد.
کشور می گوید: هرچند همه ما خدا را داریم ولی وقتی دلسوزی های مادرانه نباشد، زندگی خیلی سخت می شود مخصوصا برای دختری که بخواهد بدون مادر تشکیل زندگی دهد و بدون حضور گرم او کودکانش را بزرگ کند.
وی ظلمی را که گروهکها به او و برادرش داشته اند را هیچگاه از یاد نمی برد و اضافه می کند: آنها نه تنها هیچ بویی از معرفت که هیچ بویی از انسانیت هم نبرده اند چرا که مادر من زن بی دفاعی بود که تنها جرم او دفاع از پدرم بود ولی آنها همین اندازه از غیرت یک زن کرد را هم تحمل نداشتند.
وی تنها خاطره خود را آوایی مبهم از مادر می داند که هنوز در گوشش می پیچید و چشمهای معصومی که در فراق پدر دریایی متلاطم از اشک و دلتنگی می شد.
کشور می گوید: ظلم و ستم چشم بصیرت گروهکهای کوردل را بسته است و تمام شجاعت آنها در ظلم به زنی بی پناه بود که هیچ تهدیدی برای آنها به شمار نمی رفت ولی الان یک تنه دنیای را بیدار کرد.
او ادامه می دهد: مادر من یک زن روستایی کُرد ایرانی بود که با تمام شقاوت از او می خواهند قبرش را بکند و سپس با تیرباران پیکرش، او را با دستانی بسته دفن می کنند و حالا باید پلیس بین الملل و سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر فریاد دادخواهی من را بشنوند و نگذارند که خون مادر مظلومم بر زمین بماند.
کشور ذره ذره خاک ایران را رنگین از خون شهدایی می داند که مظلومانه جان دادند تا کشورمان به دست نااهلان و نامحرمان نیفتند و حالا از همه می خواهد تا پاسدار خون آنها باشند.
انگار شهادت رسمی برای این خانواده است و پدر کشور هم که سه سال بعد از شهادت همسرش از زندان آزاد شد، امسال به عنوان شهید مدافع سلامت به دیدار حق شتافت.

عصر کرد


تفحصی از جنس فاطمی
تفحص آنها این بار فرق داشت، مثل همیشه نبود، مدتی بود که مردم منطقه از زنی دلیر سخن می گفتند که 37 سال قبل برای آزدی همسرش رفت ولی برنگشت.
مثل همیشه با توسل و دعا کارشان را آغاز کردند، این بار به دنبال همسری وفادار بودند که انگار کوههای سر به فلک کشیده چهل چشمه نیز تاب سر به مهر نگهداشتن او را نداشتند.
انگار این رسم فاطمی هاست که نشانی از خود نداشته باشند مانند بانوی بی نشان بقیع...
از مسولان فرماندهی قرارگاه کمیته مفقودین شمال غرب کشور است و سالهای جنگ و جهاد، عمرش را در جبهه‌ها گذارند و بعد از آن راهیِ راهی شد که با پیدا کردن پیکر مطهر شهدا، خانواده هایشان را از چشم به راهی نجات دهد.
حاج اسماعیل اسفندیاری، تفحص این بار را متفاوت از همه آنهایی می داند که تا به حال دیده است، زنی با لباس کردی که هنوز آثار و بقایای لباسش پیداست و تنها به جرم وفاداری به همسرش به شهادت می رسد آن هم با دستان بسته و بی دفاع.
او می گوید: تفحص فقط پیدا شدن یک پیکر نیست، اسناد جنگی است که در آن چهره دشمن را بهتر نشان می دهد تا در گذر زمان چهره دشمن تطهیر نشود.
این عضو کمیته مفقودین شمال غرب کشور کشتن را تنها هنر دشمنان و گروهکها نمی داند و می گوید: آنها جنون جاهلانه کشتن داشتند ولی کسی فکرش را هم نمی تواند بکند که زنی را به خاطر طلب آزادی همسرش اینگونه با بی رحمی تمام بکشی و بعد ادعای آزدی و کمک به کُردها را هم داشته باشی، مگر این خواهر ما کُرد نبود؟
اسفندیاری به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مظلوم خواندن شهدای سرزمین مجاهدتهای خاموش اشاره کرده و اضافه می کند: سالها است که کمیته مفقودین اقدام به شناسایی شهدایی کرده است که به دست شقی‌ترین افراد ضدانقلاب به شهادت ر سیده‌اند و تفحص شهیده فاطمه اسدی یکی از تفحص های خاص بود چرا که داستان رشادت و ایستادگی این شهیده بزرگوار به مانند استخوان شکسته در گلو بود و مردم این دیار سالها است خواستار بیان حقیقت در این باره بودند.
وی می گوید: از شهریور 1399 تفحص شهدای کردستان در دستور کار کمیته مفقودین قرار گرفت و همین که از جنایات ضدانقلاب نسبت به شهیده فاطمه اسدی از زبان مرم آگاه شدیم به ارتفاعات چهل چشمه رفتیم و کار جستجو را آغاز کردیم و بعد از چهار روز توانستیم پیکر این شهیده بزرگوار را در حالی پیدا کنیم که با دستان بسته دفن شده بود.

عصر کرد


شهید فاطمه اسدی فرزند علی و آمنه در 11 مرداد سال 1339 در روستای باقرآباد از توابع شهرستان دیواندره در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و سال 1363 توسط گروهکهای ضدانقلاب به شهادت رسید و پیکر مطهر این بانوی شهید پس از تفحص در 17 آبان، به تهران منتقل و ‌ پس از اقامه نماز جمعه تهران، در جمع نمازگزاران تشییع شد.
علاوه بر برگزاری مراسم وداع با این شهیده در شهرهای مقدس مشهد و قم، روز شنبه 22 آبان نیز در معراج شهدای تهران با حضور عموم مردم، نسبت به مقام این شهیده ادای احترام شد.
پیکر این بانوی شهید در مضجع منور رضوی و خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه (س) طواف داده شد و امروز پس از تشییع در کرمانشاه از طریق زمینی به استان کردستان منتقل شد و قرار است روز سه شنبه 25 آبان همزمان با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) در جوار مرقد بی بی هاجر خاتون (س) خواهر امام رضا (ع) در سنندج، آرام گیرد.
برچسب‌ها
مشهد کردستان شهید سنندج سازمان بسیج مستضعفان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/256597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین

اطلاعیه قطعی آب در سنندج

عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است