عصر کرد

آخرين مطالب

لبو؛ مهمان سرخ شب‌های سرد پاییزی مقالات

لبو؛ مهمان سرخ شب‌های سرد پاییزی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان بوی زمین نم‌خورده و سوز سرمای دلچسپ اواسط آبان‌ ماه ناشی از بارش باران شهر را پُر و مردم شهر را لبریز از حال و هوای پاییزی کرده است.

بعد از سال بی‌بارانی که گذشت، دیدن بارش باران و برف آن هم به موقع و در اواسط پاییز، انگار همه شهر را بی‌قرار دیدن زیبایی‌های پاییزی کرده است، به هرکجای شهر که قدم می‌نهادی می‌توانستی تصویری لذت بخش از شور و شوق مردم را شاهد باشی.
بخاری که از لب‌های رهگذران به بیرون می دمید و یا صورت قرمز شده‌شان زیر آن ماسک‌های سفید و بی‌جان نشان از سردی هوا داشت، اما این سوز سرما به حدی دلچسپ بود که نمی‌توانست مردم را خانه‌نشین کند.
پاییز به تمام معنا زیبایی‌های خود را در دو روز گذشته در کردستان نمایان کرده است؛ مردم همه آمده بودند تا هم از هوای دلچسپ پاییزی لذت ببرند و هم عکسی از این روزهای زیبای بارانی و پاییزی به یادگار ببرند.
صفحات مجازی را که بالا پایین می‌کردم پر از لایوها و استوری‌ها و پست‌های پاییزی بود که انگار سبب شده بود مردم زیبایی‌های شهرشان را با دقت هرچه بیشتر نظاره‌گر باشند.
بین این سوز هوای دلچسپی که پاییز مهمانمان کرده بود، آنچه که آدمی را وسوسه می‌کرد دیدن شیشه بخار گرفته مغازه‌ها ناشی از بخار لبوی داغ و تازه در حال پختن بود.
کمتر کسی است که می‌تواند در مقابل بخار داغی که از لبو بلند می‌شود آن هم با آن بوی مطبوع حاصل از به شیره افتادنش و رنگ قرمز فریبنده‌اش، مقاومت کند و در این هوای خنک و زیبای پاییزی هوس چشیدن آن به سرش نزند.
خوردن لبو جدای از این که نوستالژی‌های زیادی را برای ما زنده می‌کند، بلکه در کنار طعم شیرین و دلچسپش خواص دارویی بسیاری را نیز به همراه دارد.

عصر کرد


لبو موثر در پیشگیری از سرطان‌ها
کارشناس و متخصص تغذیه در خصوص لبو گفت: لبو به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و رنگدانه بسیار عالی بنفش مایل به قرمزی که دارد؛ می‌تواند خاصیت آنتوسیانینی داشته باشد و از بدن در مقابل بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کند.
سارا فوضی اظهار کرد: لبو معمولا بە دلیل ترکیبات مغذی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، و مقدار بسیار زیاد هیدرات کربن، چربی و قندی که در خود دارد، معمولا اشتها آور است.
فوضی عنوان کرد: لبو کە نام دیگر آن شلغم خونی است، گیاهی است بسیار خوشمزە در واقع همان ریشە چغندر است و به عنوان چغندر قرمز پختە شدە نیز شناخته می‌شود که دارای رنگدانە بسیار خوبی در طیف قرمز و بنفش بسیار پرنگ از بتاسیانین از خانوادە آنتوسیانین است و طبیعتی معتدل دارد.
وی ادامه داد: لبو یکی از سالم‌ترین سبزیجات‌ها است کە حاوی مقدار زیادی از مواد عالی روی، مس، منیزیم، فسفر ویتامین 6b و تیامین است.
فوضی بیان کرد: لبو منبع پروتئین و اسدآمینەهای ضروری و دارای منبع بسیار خوبی بە لحاظ فیبر است کە برای پیشگیری از یبوست می‌توان در رژیم غذایی و یا بە عنوان یک میان وعدە مقوی و سالم از آن استفاده کرد.
وی اضافه کرد: از لبو برای درمان بسیاری ازبیماری‌های ناشی از کم خونی، فقرآهن میتوان استفادە کرد و لازم به ذکر است که افرادی کە بیماری دیابت دارند از مصرف لبو و چغندر قند به میزان بسیار زیاد پرهیز کنند.
فوضی یادآور شد: لبو همچنین تقویت کنندە حافظە و اعصاب، پاک کنندە کبد، تصفیه کنندە خون، بهبود جریان خون مقوی و ملین و درمان کنندە یبوست است.
وی افزود: از مضرات بیش از حد مصرف لبو میتوان بە قرمز شدن رنگ ادرار، تغییر رنگ در مدفوع، ایجاد حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی تارهای صوتی، بالا رفتن عنصر آهن و مس در اشخاص اشاره کرد، همچنین اشخاصی کە سنگ کلیە اگزالاتی دارند بایستی کلا از مصرف چغندر قند و لبو امتناع کنند.

عصر کرد


فوضی خاطرنشان کرد: با لبو می‌توان آبمیوه‌ای سالم با ترکیبات لبو، سیب و هویج تهیه کرد که آبمیوه‌ای سالم و مقوی برای کودکان و سالمندان است که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر و تاثیرگذار است.
وی اذعان کرد: از لبو جدای از مصرف آن به عنوان میان وعده، میتوان در غذاها، سالادها، مرباها، ترشیجات، چای، شربت، جایگزین کردن آن با رب و استفادە از آن به جای زعفران روی برنج استفاده کرد.
فوضی گفت: به لحاظ ارزش غذایی لبو می توان به کاهندگی فشار خون، کاهش ابتلا بە بیماری‌های قلبی و عروقی، جلوگیری ازسرطان، کمک بە بهبود سلامت کبد، افزایش سطح انرژی بدن، کمک بە بهبود التهاب کلیه، بهبود سلامت گوارش، کاهندە کلسترول خون، کاهش عوارض کم خونی، پیشگیری از آب مروارید، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش مشکلات تنفسی، جلوگیری از بروز آب سیاە چشم در افراد مسن، کمک بە التیام زخم‌ها، کبودی و سیاهی، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در بانوان، درمان افسردگی و جلوگیری از بروز آلزایمر اشاره کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/256019/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی