عصر کرد

آخرين مطالب

دام زنده پشت دیوارهای بازار جهانی/ دامداران کرمانشاهی در انتظار تنظیم آیین‌نامه صادرات دام مقالات

دام زنده پشت دیوارهای بازار جهانی/ دامداران کرمانشاهی در انتظار تنظیم آیین‌نامه صادرات دام
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


گروه استان‌ها- دامداری یکی از ظرفیت‌های مهم استان کرمانشاه محسوب می‌شود که با وجود تقاضا از سوی کشورهای همسایه اما در چند سال گذشته ممنوعیت صادرات اجازه بهره‌مندی از این ظرفیت را نداده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه ، دام سبک ایرانی که از اقلام کالاهای صادراتی است که از گذشته‌های دور مورد دادوستد بازرگانان ایرانی با کشورهای منطقه از جمله ترکیه، سوریه، عراق، کویت، امارات، قطر، عربستان و عمان بوده است.
دام سبک ایران به دلیل مرغوبیت و کیفیت مناسب دارای مشتری‌های دائمی در حوزه کشورهای یاد شده است اما متأسفانه با توجه به سیاست‌ها و مقررات بسیار متغیر و بی‌ثبات در حوزه تجارت خارجی کشور، این کالا نیز دستخوش و مشمول این نابسامانی‌ها بوده است و از سال 96 تقریباً صادرات این کالا ممنوع شده است اما به دلیل وجود مشتری این کالا به صورت غیررسمی و قاچاق از کشور خارج می‌شود و موانع موجود نیز تأثیر قابل توجهی بر این خروج نداشته است.
بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تولید دام سبک در سال 99 در کشور 64 میلیون رأس بوده است و از طرفی در بهترین سال‌هایی که اوج صادرات دام کشور بوده یعنی سال‌های 93 و 94 و 95 به ترتیب صادرات دام 602 هزار رأس، 931 هزار رأس و 830 هزار رأس بوده است و به طور میانگین 788 هزار ردس در این سه سال داشتیم که کمتر از 1.3 درصد تولید کشور است.
از طرفی شاهدیم که در سال‌های اخیر که ممنوعیت صادرات دام ابلاغ شد تقریباً همان حجم از میزان درخواست و تقاضای بازار خارجی دام کشورمان به کشورهای ذینفع وارد شده است.
در این میان کشاورزی و دامداری همیشه با نام کرمانشاه عجین بوده است به طوری که گوسفند نژاد سنجابی در کشورهای همسایه و عرب‌نشین همیشه پرطرفدار بوده اما به دلیل ممنوعیت صادرات دام این بازار مغفول مانده و زمینه‌ای برای قاچاق دام توسط عده‌ای سودجو فراهم شده است.
مسئولان کشوری عدم تأمین گوشت داخل کشور را دلیل عدم صادرات دام عنوان می‌کنند در حالی که برخی کارشناسان اعتقاد دارند صادرات دام از تولید مازاد انجام می‌شود و نه تنها سبب افزایش قیمت گوشت در داخل کشور نمی‌شود بلکه قیمت آن را کاهش می‌دهد.
آزادسازی صادرات دام زنده ابلاغ شد + سندصادرات دام زنده غیر مولد مجاز شدمحدودیتی برای صادرات دام از استان خراسان‌جنوبی وجود ندارد از طرف دیگر افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید در صنعت دامپروری که دلیل آن بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی است، سبب بی‌رغبتی دامداران شده و چنانچه دامداران بتوانند بخشی از تولیدات خود را صادر کنند بخش زیادی از هزینه‌های آن‌ها جبران می‌شود که نتیجه آن شکوفایی دامپروری کشور و افزایش اشتغالزایی است.
این ظرفیت در حالی است که نتیجه ممنوعیت صادرات دام زنده چیزی جز خروج غیرقانونی دام از کشور نیست و نتیجه قاچاق دام نیز از دست رفتن دام‌های مولد است و در عین حال سودی که باید به جیب تولیدکننده و صادرکننده برود عاید واسطه‌ها می‌شود.
کارشناسان صدمه زدن به تولید دام زنده را از دیگر پیامدهای ممنوعیت صادرات می‌دانند و با این وضعیت امسال و شریط خشکسالی که با آن مواجه هستیم دامداران توان پرداخت هزینه‌های نگهداری دام را ندارند و مجبور به فروش آن با نصف قیمت هستند که با این شرایط در زمستان قیمت گوشت قرمز بالا رفته و دود آن به چشم مردم هم می‌رود.
اما اخبار حاکی از این است که قرار است برای حمایت از دامداران آیین‌نامه صادرات دام بعد از چند سال وقفه دوباره تنظیم و اجرایی شود.
عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چون مصوبه دولت این بود که صادرات دام از طریق یک گمرک انجام شود، تلاش شد که این گمرک در استان کرمانشاه باشد.
وی عنوان کرد: همه امکانات و زیرساخت‌ها و استعداد برای این اقدام در استان کرمانشاه وجود دارد.
محمدرشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز اظهار داشت: با این اقدام بسیاری از موانع برداشته می‌شود و مجموع این قانون همراه با اصلاح قیمت خرید تضمینی، انقلابی را در کشاورزی و دامپروری ایجاد خواهد کرد که در دوره‌های قبل کمیسیون کشاورزی چنین توانی نداشته است.
کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه دام زنده یک کالای استراتژیک است که صادرات آن ارزآوری بسیاری برای استان خواهد داشت اظهار داشت: گوسفند نژاد سنجابی که در کرمانشاه تولید می‌شود طرفداران زیادی در کشورهای خلیج فارس دارد و عرب‌ها از جمله قطر حاضر هستند برای خرید این نوع دام به دلار پول بدهند.
وی رونق قاچاق دام را نتیجه ممنوعیت صادرات قانونی آن دانست و عنوان کرد: قاچاق دام تبعات منفی متعددی دارد که مهمترین آن عدم کنترل کیفیت و بهداشت دام‌های خروجی است که به برند دام صادراتی ایران صدمه جدی می‌زند.
کاشفی با اشاره به اینکه خروج دام مولد از کشور و تضییع حقوق دولت از دیگر پیامدهای ممنوعیت صادرات است گفت: دلیل ممنوعیت صادرات دام زنده تنظیم بازار داخلی عنوان شده است در حالی که سهم بسیار کمی از دام کشور صادر می‌شود که در عمل تأثیری بر کمبود گوشت قرمز رد داخل کشور نخواهد گذاشت.
انتهای پیام/832/ش

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/252435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه

نصب سه هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

گردنه تته بعد از 5 ماه بازگشایی شد + عکس

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نوبت اول آزمون سراسری 1403 در سنندج

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز