عصر کرد

آخرين مطالب

کمبود منابع از مهم ترین مشکلات راهداری کردستان است اقتصادي

کمبود منابع از مهم ترین مشکلات راهداری کردستان است
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


ایسنا/کردستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به مشکلات موجود بر سر راه اقدامات اجرایی این اداره اشاره کرد و گفت: کمبود منابع یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات در این حوزه است.
راشد مدرس گرجی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جایگاه حمل و نقل در استان کردستان اظهار کرد: قرارگیری استان کردستان در مسیرهای کریدور شمال-جنوب کشور، کریدور شرق به غرب، خطوط هوایی و توسعه راه آهن بین المللی و دارا بودن 230 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان در کشور عراق نشان از اهمیت و موقعیت لجستیکی استان در ارتباطات داخلی و بین المللی دارد.
مدرس گرجی اظهار کرد: استان کردستان دارای دو فرودگاه سنندج و سقز در شمال استان و نیز عملیات اتصال راه آهن تهران – همدان به سنندج است.
وی عنوان کرد: طول شبکه راه‌های استان کردستان حدود 8 هزار کیلومتر است که حدود 6 هزار و 200 کیلومتر آن راه روستایی بوده که 3 هزار و 100 کیلومتر آن راه آسفالته و از یک هزار و 800 کیلومتر راه بین شهری حدود 330 کیلومتر آن بزرگراه است.
گرجی ادامه داد: در استان کردستان تعداد 70 شرکت حمل و نقل کالا، 71 شرکت حمل و نقل مسافربری، 7 هزار و 200 دستگاه ناوگان حمل و نقل کالا و تعداد 2 هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل مسافر بین شهری با تعداد حدود 12 هزار نفر راننده حرفه‌ای در بخش کالا و تعداد 4 هزار نفر راننده حرفه‌ای در بخش مسافربری، فعال هستند.
وی افزود: سالانه حدود 7 میلیون تن کالا از مبدأ استان جابه‌جا شده و بالغ بر 430 هزار سفر باری انجام می شود که حدود 70 درصد آن برون استانی است و همچنین بالغ بر 3 میلیون نفر مسافر با حدود 480 هزار سفر مسافری جابه‌جا می‌شوند که تا قبل از کرونا حدود 30 درصد آن برون استانی بود.
گرجی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه حمل و نقل عمومی اضافه کرد: در حوزه کالا 2 پایانه حمل و نقل عمومی در شهرستان‌های سنندج و بیجار فعال است و تعداد 11 پایانه ترمینال عمومی مسافربری تحت نظر شهرداری‌های استان مشغول فعالیت هستند.
وی به پتانسیل‌های حمل و نقل در استان اشاره کرد و افزود: از جمله پتانسیل‌های استان کردستان می‌توان به وجود دشت های بزرگ حاصلخیز و منابع غنی آب و خاک مستعد کشاورزی و دامداری، وجود منابع معدنی فراوان( آهن، طلا، سنگ های ساختمانی)، وجود مناطق گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، وجود 2 مرز رسمی باشماق در شهرستان مریوان و سیرانبند در شهرستان بانه، بهترین و کوتاه‌ترین مسیر برای ارتباط مرکز کشور با بندر لازقیه در کشور سوریه از طریق مرز باشماق اشاره کرد.
گرجی اضافه کرد: پایانه مرزی باشماق در شهرستان مریوان و پایانه مرزی سیرانبند در شهرستان بانه دو پایانه مرزی استان کردستان هستند.
وی ادامه داد: مرز باشماق در 142 کیلومتری مرکز استان ( شهرسنندج ) و 18 کیلومتری شهر مریوان که در سال 1385 به عنوان مرز رسمی اعلام و در سال 1392 به صورت کامل به بهره‌برداری رسید جزو مرزهای استراتژیک و مهم کشور است که سالانه حدود 430 هزار تن ترانزیت ورودی و حدود 900 هزار تن ترانزیت خروجی دارد.
گرجی اضافه کرد: حدود 6 درصد کل ترانزیت ورودی به کشور و بیش از 13 درصد کل صادرات کشور از طریق مرز باشماق انجام می‌گیرد؛ همچنین سالانه شاهد تردد بیش از 1 میلیون نفر مسافر از این مرز هستیم.
کرونا تاثیری در حوزه ترانزیت نداشته است
وی با تاکید بر این که کرونا تاثیری در حوزه ترانزیت نداشته است، تصریح کرد: گرچه کرونا سبب کاهش مسافر به داخل استان شده است اما در حوزه ترانزیت هیچگونه تأثیری نداشته و حتی شاهد افزایش آن نیز بوده‌ایم.
گرجی دومین مرز رسمی استان را مرز سیرانبند در شهرستان بانه دانست و اظهار کرد: اخیرا رسمی شدن این مرز اعلام شده که مطالعات احداث پایانه آن در حال انجام می‌باشد؛ اما تردد ترانزیت و مسافر نیز در این مرز با امکانات موجود که قبلا تأمین شده در حال انجام است.
وی در خصوص برنامه این اداره برای سال جاری عنوان کرد: با توجه به تغییرات سریع در تمامی موارد به ویژه در علم مهندسی، ضمن توجه ویژه به تهیه برنامه دقیق و جامع، بایستی فازبندی برنامه‌های تهیه شده تغییر یابد.
به گفته این مقام مسئول، توجه ویژه به افزایش اطلاعات از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط برای بخش سرمایه انسانی و تهیه داده‌های جدید از اصلی‌ترین برنامه‌های اداره کل است.
مدرس گرجی از دیگر اقدامات این اداره را کاهش 5 درصدی تلفات رانندگی در یک دوره دو ساله دانست و گفت: تحقق این امر با کمک اصلاح رفتارهای ترافیکی عامل انسانی، افزایش ایمنی خودورها و نیز دیگر ارگان‌های ذیربط تأثیرگذار و عوامل امدادی همچون پلیس، هلال احمر و فوریت‌های پزشکی و البته مدنظر قراردادن عوامل محیطی در استان میسر می‌گردد.
وی از دیگر اهداف این اداره را بهسازی 30 درصد از رویه‌های آسفالته راه‌های شریانی با وضعیت خرابی شدید در قالب برنامه PMS .عنوان کرد و افزود: اصلاح 5 نقطه پرتصادف از 28 نقطه پرتصادف شناسایی شده از دیگر اهداف این سازمان است.
مدرس گرجی توجه ویژه به نوسازی و بازسازی ناوگان راهداری در راستای سیاست‌های کلان سازمان متبوع را از دیگر اهداف برشمرد و عنوان کرد: از دیگر اهداف این اداره می‌توان به افزایش درصد برخورداری از راه آسفالت روستاهای بالای 20 خانوار، نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و البته در صورت امکان ناوگان حمل و نقل مسافر در بخش مینی‌بوس و توجه ویژه به حل مشکلات قشر زحمتکش و پرتلاش همکاران راننده در حوزه حمل و نقل استان اشاره کرد.
گرجی یادآور شد: عملیات ساماندهی مرز باشماق که از ابتدای سال‌جاری در دستور کار سازمان و این اداره کل قرار گرفته است، یکی از مهمترین برنامه‌های سال‌جاری می‌باشد که کانالیزه کردن مسیرهای مختلف تردد مسافر، ترانزیت، ترانشیپمنت و سوخت در قالب این طرح اجرا خواهد شد.
وی به مشکلات موجود بر سر راه اقدامات اجرایی این اداره اشاره کرد و گفت: کمبود منابع یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات در این حوزه است.
گرجی یکی از مشکلات موجود در حوزه راهداری را شاخص برخورداری پایین استان از وجود بزرگراه دانست و افزود: رتبه استان در این زمینه 22 کشوری است و براساس پهنه بندی انجام شده ارتقای راه های استان از دوخطه به چهار خطه در اولویت اول اقدام قرار دارد؛ که این امر در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر راه‌های استان دارای استاندارد راه فرعی هستند اما در عین حال عملکرد ترانزیتی دارند؛ تجهیزات و منابع ویژه‌ای را برای تحقق اهداف برنامه تعریف شده به خصوص در نحوه حفظ و نگهداری شبکه راه‌ها می‌طلبد و البته تسریع در به بهره‌برداری رساندن بزرگراه‌های در دست احداث، راه‌حل اصلی این مشکل است.
مدرس گرجی در خصوص دیگر مشکلات موجود در حوزه راهداری استان عنوان کرد: شرایط توپوگرافی استان و اینکه بالای 80 درصد راه‌های استان در وضعیت کوهستانی قرار داشته و نیز کوتاه بودن فصل کاری در طول سال با توجه به اینکه بعضی اوقات بیش از 6 ماه از سال، شاهد بارش و برودت هوا هستیم که جهت مواجهه با این مشکل، نیاز به مبادله موافقت‌نامه‌ها و تأمین قیر در موعد مناسب و تهیه مقدمات کار در دیگر اوقات سال و استفاده بهینه از زمان می‌باشد.
وی ادامه داد: در بحث ساماندهی مرز باشماق، فقط توجه به ساماندهی زیر ساخت و تکمیل آن، حلال مشکلات نیست و مشکل اساسی، اصلاح فرآیندها است که پیرو پیگیری‌های متعدد استانی و در سطح کشوری، متأسفانه انتقال‌بخشی از فرآیندها به پسکرانه‌ها توسط ارگان‌های ذیربط به خصوص گمرک و شرکت نفت هنوز اجرایی نشده است و همین موضوع دلیل اصلی نابسامانی و توقف در مرز می‌باشد که موجب خسارات زیاد اقتصادی و البته در صورت بروز مشکلاتی مثل آتش سوزی و ...، ممکن است موجب خسارات جبران ناپذیر گردد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: برای ارتقای بهره‌وری که متأثر از اثربخشی و کارایی می‌باشد، باید تعریف مناسبی از شرح و انجام وظیفه داشته باشیم و البته پیامدها را هم جهت تحقق هدف به درستی در نظر بگیریم.
مدرس گرجی بیان کرد: برنامه محور بودن لازمه ارتقای بهره‌وری است، افزایش انتظارات و کمبود منابع، ایجاد اولویت می‌کند و داشتن اولویت‌ها از ارکان مهم برنامه‌ریزی است؛ موردی که امروزه اهمیت یافته است و معمولا در اهداف دیده نمی شود و بر روی بهره‌وری تأثیر مستقیم دارد.
وی اضافه کرد: برای ارتقای بهره‌وری در حوزه حمل و نقل و راهداری، ضمن داشتن برنامه مدون و تأمین منابع موردنیاز توجه به تدوین برنامه کلی با توجه به سیاست‌گذاری سازمان در سطح کشور در تمامی حوزه ها، تدوین برنامه استانی با توجه به مقتضیات مکانی و زمانی هر استان، اجرای سیاست تمرکززدایی از ستاد و دادن اختیارات بیشتر به ادارات استانی ضمن نظارت مستمر توسط ستاد، تعریف کارراهه شغلی مناسب، خارج شدن از حالت کلیشه‌ای تشویق کارکنان و برقراری فرآیند صحیح تشویق و تذکر به پرسنل ضروری است.
گرجی در پایان سخنان خود یادآور شد: اقداماتی همچون سیاست‌گذاری مستمر و مناسب جهت کمک به معیشت همکاران، توجه ویژه به معیشت رانندگان حوزه بار و مسافر، برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب برای همکاران اپراتور ماشین‌آلات راهداری، بازتوزیع مناسب ماشین آلات راهداری در سطح کشور با توجه به شرایط و وضعیت هر استان، تدوین برنامه ایمنی بر پایه اقدامات پیشگیرانه و نیز برنامه ایمنی بر پایه اقدامات واکنشی تصادفات برای ارتقای بهره‌وری در حوزه حمل و نقل ضروری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/249753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ گره های زندگی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است

گل چهارم ایران به قرقیزستان توسط مهدی کریمی

جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد

اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

زمان پایان لیگ تنیس روی میز مشخص شد

نتایج کمانداران کشورمان در دور مقدماتی کاپ جهانی شانگهای

دورتموند هنوز از بلینگام پول درمی‌آورد!

ابراز اطمینان مکرون از پاکسازی رود سِن تا المپیک

شوت زیبای خلیلوند به تیر دروازه قرقیزستان برخورد کرد

افغانستان 1 تاجیکستان 2؛ تاریخ‌سازی تاجیک‌ها

گزارش زنده؛ ایران 4 - قرقیزستان 1

مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

درویش در پرسپولیس ماندنی شد

اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس

سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد

صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد

«سالیوان در ایران» به هفته دوم رسید

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه

زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است

طرح «ایران دیجیتال» در کردستان اجرا می‌شود

توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان

توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود

مدیرکل بحران استان: ساختمان ناایمن با وضعیت «بغرنج» در کرمانشاه نداریم

اعزام 8 کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

عکاسان خوزستانی در دومین جشنواره ملی عکس روز سنندج

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

بارسلونا مصمم به فروش دیونگ

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

قرارداها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام پرسپولیس واگذار شد

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد

درویش: حالا باید به فکر ارتقای پرسپولیس باشیم

گل دوم ایران به قرقیزستان توسط سالار آقاپور

گل اول فوتسال ایران به قرقیزستان توسط بهروز عظیمی

گل اول قرقیزستان به ایران توسط آمانبائف

مدیرعامل بانک شهر: درویش حداقل تا پایان لیگ مدیرعامل پرسپولیس است

گزارش زنده؛ ایران 2 - قرقیزستان 1

ثبت بیشترین بارندگی در رباط خان با 25 میلی متر

لیست تیم ملی ایران برای لیگ ملت‌ها؛ موسوی و غفور ناز کردند، عبادی‌پور حاضر در صحنه!

برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( 6 اردیبهشت )

حامد بهداد و سحر دولتشاهی بهم رسیدند

«هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید

عکس| جدیدترین عکس از اکبر عبدی در پشت صحنه سریال جدید منوچهر هادی/لاغری شدید اکبرعبدی در سریال جدیدش

16 شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است

جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان