عصر کرد

آخرين مطالب

مرزداران مرزبانان مقالات

مرزداران مرزبانان
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش ایرنا، مرزبانان با صورت های آفتاب سوخته و پوتین های خاکی و با نگاه تیزبین به آن سوی مرزها به دشمنان اجازه کوچکترین حرکتی نمی دهند با قدرت اما بی ادعا در برابر متجاوزان می ایستند و هر گونه تحرکی را بی درنگ و شجاعانه پاسخ می دهند.
امنیت مرزهای کردستان برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که خدمت در کوه ها بلند و پر فرانشیب در شرایط سخت آب و هوایی و جغرافیایی سختی های خاص خود را دارد که حماسه های زیادی برای حافظان مرز خلق می کند و اما مرزبانان این سختی های برای حفظ امینت کشور به جان می خرند و از خون خود نیز می گذرند و هر گونه تحرکی را خنثی می کنند.
کار یک مرزبان را وقتی می توانیم درک کنیم که ساعت های پشت قلعه ها و سنگرهای آنها روزها و شب‌ها در سرمای استخوان سوز زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان چشم به اطراف بدوزیم و شش دانگ حواسمون به اطراف باشد مبادا متجاورزی از مرز عبور کند.
تحمل سرمای سخت برای حفاظت از مرز خاطره مشترک همه مرزبانان است این مرزبانان بارها و بارها در سرمای استخوان سوز زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان را تجربه کردند در دژها و قلعه های پاسگاه شان نگهبانی دادند تا پای قاچاقچیان و متجاوزین از مرز عبور نکند.
هفته نیروی انتظامی بهانه‌ای شد که برای نخستین بار برای تهیه گزارش میدانی به پاسگاه مرزی "بلکه" بانه بروم، هرچند برای من به عنوان یک خانم که تجربه سربازی رفتن و حضور در اماکن نداشتم کمی سخت بود اما به عنوان یک خبرنگار این سوژه برای بسیار جالب و تازگی داشت.
پاسگاه مرزی "بلکه" در 33 کیلومتری غرب بانه و در 15 کیلومتری شهر آمرده در نقطه صفر مرزی واقع شده است به طوریکه پاسگاه کشور همسایه (عراق) با این پاسگاه حدود 6 کیلومتر فاصله دارد.
در 2 طرف پاسگاه مرزی سازه‌های دایره‌ای وجود داشت که به آن "بُرجگ" می گفتند و مرزبانان برای بالارفتن از آن از پله‌های دایره وار استفاده می کردند و در بالای بُرجک با استفاده از دوربین‌های مخصوص "خرگوشی" و "دوچشمی" مشغول پایش منطقه بودند.
در طرف دیگر در همان بُرجک سلاح های سنگین و نیمه سنگین خودکار از جمله دوشگاه و تیربارژ- 3 مستقر شده بود مررزبانانی متجبر و زبده در پشت این سلاح‌ها قرار داشتند که آماده پاسخگویی به هر گونه تجاوز و تحرک نظامی در آن طرف مرز بودند
در پاسگاه مرزی "بلکه" حدود 50 نفر سرباز و نیرو ثابت حضور دارند که با روحیه ایثار و شهادت طلبی از مرزها حفاظت می کنند و با شجاعت و جانفشانی از ورود قاچاقچیان و کالاهای ممنوعه به داخل کشور جلوگیری می کنند مرزبانان علاوه بر حراست از مرزها به مرزنشینان نیز به صورت دوره ای خدمات پزشکی و پرستاری رایگان ارائه می دهند.
مرزداران پس از پایان نگهبانی به محل استراحت خود (آسایشگاه) برمی گشتند که در آن تخت‌های 2 طبقه قرار داشت و در میان هر 2 تخت یک کمد مخصوص وسایل و تجهیزات افراد، نظم خاصی به آسایشگاه داده بود.
سربازان زیاد تمایلی به مصاحبه نداشتند و هر بار کسی می خواست حرف بزنی شوخ طبیعی دیگران مانع ادامه مصاحبه می شد. 
سرانجام توانستم یکی از سربازان قدیمی و به اصطلاح ارشد اسایشگاه را برای مصاحبه راضی کنم که "سینا مرادی" نام داشت و چیزی به پایان خدمتش نمانده بود.
"سینا مرادی" یکی از سربازان پاسگاه مرزی بلکه که حدود یک و نیم سال است در این پاسگاه مرزی خدمت می کند افتخارش این است که از تمامیت مرزی خاک کشور دفاع کند و حافظ مرز کشور است.
این سرباز هنگ مرزی دوران مقدس سربازی را دوره خودسازی و آموزش مهارت های اجتماعی عنوان کرد و افزود: این دوران یکی از شیرین ترین دوران های هر جوان میهن دوست است که باید تلاش کنیم از لحظه به لحظه این دوران ارزشمند به خوبی استفاده کنیم.

عصر کرد

مرخصی در پاسگاه
یکی دیگر از مرزداران گروههان مرزی بلکه با اشاره به مشکلات مرزبانان در مرزها گفت: در فصل سرما رفتن به مرخصی برای ما بسیار سخت است گاهی در برف و کولاک چند هفته ای گیر می کنیم و مجبور می شویم زمان مرخصی را در پاسگاه سپری کنیم
سعید جعفری ادامه داد: پاسگاه بلکه وضعیت بهتری نسبت به پاسگاه های دیگر دارد این پاسگاه مرزی آب و برق دارد اما بسیاری از پاسگاه های مرزی به دلیل صعب العبور بودن آب و برق ندارند و از چشمه های که با پاسگاه فاصله زیادی دارند آب تامین می کنند.
وی یاد آور شد: علارغم تحمل سختی های زیاد افتخار می کنم که حافظ مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستم.

عصر کرد

اجرای طرح رایگان همیاری در روستاهای مرزی
معاون بهداد هنگ مرزی بانه که همراه یک تیم پزشکی به مرزنشینان روستای بلکه بخش آرمرده بانه خدمات پزشکی رایگان ارائه می دهند گفت: در راستای اجرای طرح رایگان همیاری با مرزنشینان که خدمات پزشکی و دندان پزشکی به مرزنشینان ارائه می دهیم که این طرح به صورت ادواری در همه روستاها اجرا می شود.
دکتر سید محمد حسینی افزود: این طرح با همکاری پزشکان در گروههان و پزشکان هنگ مرزی بانه اجرای می شود که شامل ارائه خدمات پرستاری، دندان پزشکی، پزشکی و مامایی است.
وی با بیان اینکه در صورت نیاز خدمات پزشکی در بهداری هنگ نیز ارائه می شود اظهار داشت: این طرح به مناسبت هفته ناجا به صورت جدی تر در تمام روستاهای مرزی شهرستان بانه اجرا می شود و به صورت جداگانه پزشکان تمام گروهان های مرزی با مراجعه به مراکز بهداشتی به صورت رایگان بیماران را ویزیت و خدمات پرستاری نیز ارائه می هند.
دکتر حسینی ارائه خدمت به مرزنشینان را افتخار بزرگ عنوان کرد و افزود: این افتخار نصیب ما شده که به مرزداران و حافظان مرزهای کشور خدمت کنیم و در این راستا هرچه در توان داریم خدمت بی منت ارائه می دهیم چراکه مرزنشینان لایق بهترین خدمات هستند.

عصر کرد

پا در جای پای شهدا گذاشتیم
جانشین پاسگاه مرزی "بلکه" بانه در راه در باره شرایط مرز توضیح می دهد و صحبتش را اینگونه آغاز می کند: یکی از افتخارات ما این است که پا در جای پای شهدا گذاشتیم شهدای که با کمترین امکانات در سختیرین شرایط در مقابل دشمن بحثی مقاومت کردند و باعث افتخار ما شدند.
ستوانیکم سعید جمالی با بیان اینکه هنگ مرزی چمپاراو یکی از یگان های عملیاتی استان کردستان است اضافه کرد: هنگ مرزی بانه در فصلهای مختلف سال سختی های خاصی برای پرسنل ما دارد که اگر عشق به خدمت نباشید قطعا نمی توانیم این سختیها را تحمل کنیم.
وی با اشاره به مشکلاتی که شرایط جغرافیایی برای مرزبانان ایجاد می کند، اظهار داشت: در برخی از نقاط مرزی بانه گاهی پرسنل ما یک هفته یا بیشتر به آب آشامیدنی دسترسی ندارد و مجبور می شود که از برف برای شرب و پخت پز استفاده می کنند.
ستوانیکم جمالی اضافه کرد: گاهی برف کولاک به ما اجازه خدمات رسانی نمی هد و مرزبانان در برف و کولاک گیر می کنند و در تابستان نیز با گرمای طاقت فرسا دست و پنجه نرم می کنند.
وی گفت: عشق به خدمت و وفاداری به مردم باعث شده ما همه این مشکلات را تحمل کنیم و به خدمت کردن در این شرایط پایبند باشیم و مردم در نقطه صفر مرزی در آرامش فعالیت های روزمره خود را انجام دهند.
این مرزبان اضافه کرد: مرزهای کشور ما به خون سربازان سرافراز رنگین شده که همواره باید در پاسداری از آن تلاش کنیم و با هوشیاری و صلابت از مرزهای کشور پاسداری کنیم.
سرانجام بازدیدم از پاسگاه مرزی "بلکه" به پایان رسید و حضور در جمع مرزداران تجربه بسیار زیبایی بود که در طول 10 سال فعالیتم به عنوان خبرنگار تازگی داشت و ناگفته نماند برای نخستین بار بود که مجبور شدم در طول تهیه گزارش تنها چند عکس و با تایید مسوولان پاسگاه مرزی منتشر کنم.
شهرستان مرزی بانه 84 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد که در بسیاری از نقاط مرزی این شهرستان پاسگاه مرزبانی مستقر است و با همراهی مرزنشینان از مرزها حراست و پاسداری می کنند.
در تقویم کشورمان از 17 تا 23 مهر ماه به هفته نیروی انتظامی نامگذاری شده است.
برچسب‌ها مرزنشینان بانه مرزبانی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/248361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی