عصر کرد

آخرين مطالب

وعده ای که به سرانجام نرسید/ آب شرب سنندج مشکل تکراری این روزها است مقالات

وعده ای که به سرانجام نرسید/ آب شرب سنندج مشکل تکراری این روزها است
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، نگرانی از ورود فاضلاب بیش از 50 روستا به آب شرب سنندج دو سال است مردم این شهر را با چالش مواجه کرده است، مردم برای تامین حداقل آب شرب، گرفتار و سرگردان کوه و بیابان شده اند.
داستان ادامه دار طعم و بوی نامطبوع آب در کردستان به ویژه سنندج بیش از دوسال است مردم را به شدت رنج می‌دهد و این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب کردستان بار‌ها ضمن اذعان به تغییر طعم آب شرب سنندج بر سلامت آن تاکید دارد، اما در این شهر کسی از وضعیت آب شرب راضی نیست.
کارشناسان معتقدند راهکار رفع طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج و همچنین اجرای سند راهبردی بهبود کیفی منابع آب شرب است.
وجود روان آب ها، ذخایر و سد‌های متعدد در کردستان این استان را در زمره استان‌های پرآب کشور قرار داده است. اماوضعیت آب شرب سنندج به گونه‌ای شده که ما را یاد همان ضرب المثل می‌اندازد: آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم.

عصر کرد

از آنجا که سد وحدت (قشلاق) مهم‌ترین منبع تامین آب شهر سنندج است مسئولان تصمیم به تغییر منبع آب شرب این شهر گرفته شد این وعده‌ای بود که استاندار کردستان تقریبا یک سال پیش به مردم داد.
بهمن ماه سال گذشته بود که رسماً پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه خانه آب شرب شهر سنندج آغاز شد پروژه‌ای که قرار است که مردم این شهر را بعد چندین سال از طعم و بوی بد ونامناسب آب شرب نجات دهد.
پروژه آب رسانی سد آزاد به تصفیه خانه سنندج با حجم سالانه 57 میلیون متر مکعب برای افق 1420 شهر سنندج با جمعیتی برابر 700 هزار نفر در نظر گرفته شد.
با گذشت چند ماه از شروع عملیات این پروژه پیشرفت زیادی حاصل نشد، و در این میان فقط نارضایتی مردم از بوی آب شرب سنندج بیشتر شد و باعث شد مسئولین استانی و خود استاندار کردستان چندین بار به بازدید از این پروژه برود، در ادامه بازدید‌های مسئولین استانی دوماه پیش بود که معاون استاندار و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به مردم سنندج قول داد تابستان امسال، آخرین فصلی باشد که شرایط نا مناسب طعم و بوی بد آب سنندج را تحمل کنند و با بهره برداری از این پروژه آرزوی چند ساله مردم بدیل شود.
تابستان به پایان رسید، اما هنوز خبری از اتمام پروژه انتقال آب سد آزاد نبود پروژه‌ای که قرار است در هرثانیه 2 هزار لیتر آب به سد قشلاق سنندج برساند.
رییس سازمان برنامه و بودجه کردستان برآورد اعتبار برای کل پروژه را 350 میلیارد تومان بیان کرده و که به گفته‌ی او تا به الان 250 میلیارد تومان این اعتبار تخصیص داده شده است.

عصر کرد

وعده‌های مسئولین از تابستان به زمستان رسید اواخر شهریور امسال این وضعیت پروژه و مراحل ساخت آن مجددا مورد بازدید قرار گرفت و مشخص شد این پروژه نیز همانند سایر پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار پیشرفت چندانی ندارد،استاندار کردستان در بازدید از سد آزاد و سامانه انتقال آب به تصفیه خانه شهر سنندج نبود اعتبار را دلیل تاخیر در اجرای این پروژه عنوان کرد و وعده داد این طرح تا بهمن امسال به بهره برداری برسد و آب گوارا نصیب سنندجی‌ها شود.
حال آن که این پروژه تا به الان فقط 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مرادنیا در این دیدار گفته بود به مردم قول می‌دهم در کوتاه‌ترین زمان ممکن منابع اعتباری لازم را دریافت خواهم کرد.
اما آیا پروژه‌ای که از بهمن سال گذشته تا به الان و با گذشت 8 ماه فقط 25 درصد پیشرفت داشته می‌تواند ظرف پنج ماه آینده صد در درصد تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
در این میان فقط شهروندان هستند که از وضعیت موجور رنج می‌برند سنندجی‌ها چندین ماه است که آب لوله کشی را قابل خوردن نمی‌دانند ومطلقا برای آشامیدن از آن استفاده نمی‌کنند.
سنندجی‌ها به حدی از وضعیت آب شرب ناراضی هستند که حاضرند ساعت‌ها در صف آب بایستند و ازچشمه‌ها دبه‌های آب را پُر و مایحتاج یک هفته شان را تامین کنند.
در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی‌ها و پایین امدن تراز اب در سد قشلاق که بر آبگیری از سد نیز اثرگذار بوده تغییر طعم و بوی آب بیشتر از قبل احساس می‌شود.
خیلی‌ها با این وضعیت بد اقتصادی ترجیح می‌دهند که آب معدنی را جایگزین آب لوله کشی کنند و هزینه‌های گزافی را برای خرید آب پرداخت می‌کنند. البته این جایگزینی آب فقط به همین جا ختم نمی‌شود و چشمه‌هایی که مردم از آن آب می‌آورند خود یک چالش دیگری است چرا که هیچ بهداشتی بودن آب این چشمه‌ها مورد تایید کارشناسان نیست، اما با این حال شهروندان آب آن را به لوله کشی ترجیح می‌دهند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه آب هیچ چشمه‌ای در شهر مورد تایید نیست می‌گوید: آب در ظروف پلاستیکی نباید بیشتر از 24 ساعت نگهداری شود این در حالی است که مردم از چشمه‌ها برای یک هفته آب مورد نیاز خود را ذخیره می‌کنند.
شرکت آب و فاضلاب کردستان مدعی است که آب شرب شهر سنندج به لحاظ پارامتر‌های کیفی و میکروبی و شیمیایی کاملا سالم و قابل شرب است و هیچ گونه نگرانی بابت سلامت آن وجود ندارد و آب شرب توزیعی در شبکه مطابق با استاندارد ملی 1053 می‌باشد.

عصر کرد

اگرچه متولیان حوزه آب ادعا می‌کنند که آب شرب سنندج هیچ مشکلی به لحاظ بهداشتی ندارد، اما رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج درباره‌ی وضعیت سد وحدت اعلام کرده که ورود فاضلاب تعدادی از روستا‌های حاشیه سد وحدت به داخل دریاچه موجب بروز مشکلات و آلودگی زیست محیطی برای آب شرب شهر سنندج شده است.
مصطفی نژاد رییس اداره محیط زیست سنندج یکی از مهمترین مشکلات را ورود فاضلاب روستای 2 هزار نفری سراب قامیش عنوان می‌کند و می‌گوید که حدود 10 لیتر بر ثانیه فاضلاب بدون هیچ تصفیه‌ای وارد سد وحدت می‌شود که اثرات جبران ناپذیری بر آلودگی آب شرب می‌گذارد.
گزارش‌ها و نامه‌های شبکه بهداشت سنندج حاکی از کلرزنی بیش از حد مجاز توسط تصفیه خانه سنندج بوده که این کلر اضافی باقی مانده در آب نیز اثر زیان آور خود را بر سلامتی انسان‌ها با بیماری نظیر سرطان بر جا می‌گذارد.
سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج به طول 27 کیلومتر است که 5/2 کیلومتر آن لوله گذاری شده و مسیر سازی و جاده کشی خط لوله 18 کیلومتردیگر آن اجرا شده است.
رها سازی 2 متر مکعب در ثانیه (2 هزار لیتر در ثانیه) آب خام از سد آزاد به قشلاق به منظور جلوگیری از کاهش تراز آب سد و بهبود کیفیت آب سد قشلاق، تهیه، نصب و راه اندازی واحد ازن زنی تصفیه خانه شماره 1 شهر سنندج به ظرفیت 9 کیلوگرم در ساعت با هزینه‌ای بالغ بر 80 میلیارد ریال به منظور حذف حداکثری طعم و بو، شستشوی مخازن و شبکه توزیع آب شرب شهر سنندج از اقدامات انجام شده است.
با وجود تمام اقداماتی که متولیان امر از انجام آن‌ها سخن می‌گویند مردم همچنان در انتظار عملیاتی شدن وعده‌های دولتمردان برای رفع مشکل طعم وبوی بد آب هستند حال باید نشست و دید این مشکل چه زمانی حل می‌شود!
انتهای پیام/م

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/247534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس