عصر کرد

آخرين مطالب

امسال بیش از 2 هزار هکتار از مراتع طبیعی کردستان در آتش سوخت اقتصادي

امسال بیش از 2 هزار هکتار از مراتع طبیعی کردستان در آتش سوخت
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: طبق بررسی‌های به عمل آمده بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روز‌های پایانی هفته و ایام تعطیلات روی داده است.
او با بیان اینکه بیشترین سطح آتش‌سوزی در جنگل‌های طبیعی استان با 2 هزار و 94 هکتار روی داده است، افزود: از این میزان یک هزار و 718 هکتار طی 68 فقره در جنگل‌های مریوان بوده و 19 فقره در بانه با 59.
6 هکتار و 18 فقره با 316 هکتار در سروآباد به ثبت رسیده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، کامیاران را رکورددار آتش‌سوزی مراتع عنوان کرد و افزود: از 40 فقره آتش‌سوزی با وسعت 432.6 هکتار در مراتع استان، 153 هکتار در مراتع کامیاران بوده و بعد از آن سروآباد با 82، بیجار با 81، سقز با 60، سنندج با 36، قروه با 19 بانه با 11 هکتار در رده‌های بعدی قرار دارند.
نقشبندی به وقوع یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های دست‌کاشت با 0.35 هکتار و هفت فقره در اراضی جنگلی با 127.7 هکتار اشاره کرد و گفت: مریوان در مجموع با 71 فقره و یک هزار و 731 هکتار بیشترین وسعت درگیر حریق را داشته است.
او تاکید کرد: از آنجایی که بعدازظهر‌ها وزش باد شدت می‌یابد مردم باید توجه کنند که در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند، چون با کوچکترین بی احتیاطی، به علت وزش باد سطح وسیعی از جنگل و یا مرتع در آتش خواهد سوخت و غیر فابل کنترل خواهد بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: برای پخت و پز و تهیه غذا از لوازم گاز سوز قابل حمل استفاده کنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً از درختان اطراف فاصله گرفته، گیاهان علوفه‌ای خشک شده را از محل استقرار آتش دور کرده و حتما در پایان استفاده از آتش با اطمینان از خاموش شدن آتش توسط آب و یا خاک، محل را ترک کنند.
نقشبندی گفت: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیاز به مشارکت همگانی دارد و مردم، همیاران و دوستداران طبیعت با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن شبانه روزی 1504 تماس بگیرند.
او اظهار داشت: با توجه به اینکه اغلب آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی در مناطق دور دست شهر و روستا اتفاق می‌افتد، مردم تا رسیدن گروه‌های اطفای حریق با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش حریق جلوگیری کنند.
او گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده قریب 25 درصد عرصه‌های منابع طبیعی که تخریب و یا تصرف شده، سال‌های قبل درگیر حریق شده بوده که این مهم در تشکیل پرونده‌های تخریب و تصرف و اعلام به مقام قضایی لحاظ شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: برخی از کشاورزان به اشتباه بقایای گیاهان در مزارع را آتش می‌زنند که این اقدام تاثیری بر اهداف مدنظر ندارد و فقط باعث سوختن و از بین رفتن گیاهان می‌شود و همچنین به همراه آن بافت خاک نیز آسیب میبیند و در برابر باران و باد بسیار سست شده و با کمترین باران، شاهد فرسایش خاک و بروز سیل خواهیم بود.
نقشبندی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی از گونه‌های جانوری موجود نیز در اثر آتش و حرارت آن از بین خواهند رفت، لذا از همه شهروندان به‌ویژه بهره برداران و گردشگران می‌خواهیم تا به طور بسیارجدی نسبت به رعایت موضوع اقدام کنند.
او اظهار داشت: برابر ماده 20 "قانون هوای پاک" مرتکبین، به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد علاوه بر این ماده قانونی در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده 675 و ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 2 و 22 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده 45 و ماده 47 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی، آموزش، توانمندسازی و گسترش مشارکت مردم در طرح‌های منابع‌طبیعی در تمام برنامه‌ها مورد تاکید است به طوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با حمایت و همکاری خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان و صدا و سیمای مرکز استان، نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه را با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان، مردم و بهره برداران در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را برگزار می‌کند.
نقشبندی افزود: در ضمن تولید و پخش انیمیشن‌های آموزشی نمایش‌های طنز و گزارش‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و صدا و سیما، تولید اینفوگرافی‌های آموزشی پیشگیری از حریق و رفع تصرف، توزیع تراکت و انتشار پیام در اماکن عمومی و فضای مجازی و نقاط بحرانی و نصب پوستر و بنر از دیگر اقدامات این اداره‌کل در راستای فرهنگ‌سازی بوده است.
انتهای پیام/ک

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/247331/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای 2 تفاهم‌نامه همکاری

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در کردستان، ممنوع

اعلام برنامه‌های ‌هفته سنه در شهر سنندج

دعوت کشتی‌گیر کردستانی به اردوی تیم‌ملی بزرگسالان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هاشمی: باید پیوست فرهنگی فدراسیون ها تقویت شود

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

رفتن پیولی از میلان قطعی شد

دشواری کار با جانی دپ از زبان فیلمساز فرانسوی

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری | حرف های جنجالی یک کارگردان درباره جانی

یاسین سلمانی در تمرینات پرسپولیس

حیرت بارسلونا: داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت

شور ساحری در صحنه سیرک

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود

توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری 91 میلیارد ریالی

تمام ظرفیت‌های مریوان برای برگزاری کنکور سراسری استفاده می‌شود

اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادین متجاهر در بیجار

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در استان کردستان

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در کردستان

مهلت 7 روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز در کرمانشاه

دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند

مرگ 109 نفر در تصادفات درون شهری کرمانشاه

حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند