عصر کرد

آخرين مطالب

امسال 2 هزار و 654 هکتار از مراتع کردستان طعمه حریق شد اقتصادي

امسال 2 هزار و 654 هکتار از مراتع کردستان طعمه حریق شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال 153 فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگلهای استان رخ داده که بر اثر آن 2 هزار و 654 هکتار از مراتع کردستان طعمه حریق شده است.

سعدی نقشبندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی‌های به عمل آمده بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات روی داده است.
وی با بیان اینکه بیشترین سطح آتش‌سوزی در جنگلهای طبیعی استان با 2 هزار و 94 هکتار روی داده است، افزود: از این میزان یک‌ هزار و 718 هکتار طی 68 فقره در جنگلهای مریوان بوده و 19 فقره در بانه با 59.6 هکتار و 18 فقره با 316 هکتار در سروآباد به ثبت رسیده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، کامیاران را رکورددار آتش‌سوزی مراتع اعلام و اضافه کرد: از 40 فقره اتش‌سوزی با وسعت 432.6 هکتار در مراتع استان، 153 هکتار در مراتع کامیاران بوده و بعد از آن سروآباد با 82، بیجار با 81، سقز با 60، سنندج با 36، قروه با 19 بانه با 11 هکتار در رده های بعدی قرار دارند.
نقشبندی به وقوع یک فقره آتش‌سوزی در جنگلهای دست‌کاشت با 0.35 هکتار و هفت فقره در اراضی جنگلی با 127.7 هکتار اشاره کرد و گفت: مریوان در مجموع با 71 فقره و یک هزار و 731 هکتار بیشترین وسعت درگیر حریق را داشته است.
وی تاکید کرد: از آنجایی که بعدازظهرها وزش باد شدت می یابد مردم باید توجه کنند که در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند، چون با کوچکترین بی احتیاطی، به علت وزش باد سطح وسیعی از جنگل و یا مرتع در آتش خواهد سوخت و غیر فابل کنترل خواهد بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: برای پخت و پز و تهیه غذا از لوازم گاز سوز قابل حمل استفاده کنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً از درختان اطراف فاصله گرفته، گیاهان علوفه ای خشک شده را از محل استقرار آتش دور کرده و حتما در پایان استفاده از آتش با اطمینان از خاموش شدن آتش توسط آب و یا خاک ، محل را ترک کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیاز به مشارکت همگانی دارد و مردم، همیاران و دوستداران طبیعت با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن شبانه روزی 1504 تماس بگیرند.
نقشبندی اظهار داشت: با توجه به اینکه اغلب آتش سوزیها در عرصه های منابع طبیعی در مناطق دور دست شهر و روستا اتفاق می‌افتد، مردم تا رسیدن گروههای اطفای حریق با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش حریق جلوگیری کنند.
وی گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده قریب 25 درصد عرصه های منابع طبیعی که تخریب و یا تصرف شده، سالهای قبل درگیر حریق شده بوده که این مهم در تشکیل پرونده های تخریب و تصرف و اعلام به مقام قضایی لحاظ شده است .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: برخی از کشاورزان به اشتباه بقایای گیاهان در مزارع را آتش می زنند که این اقدام تاثیری بر اهداف مدنظر ندارد و فقط باعث سوختن و از بین رفتن گیاهان می‌شود و همچنین به همراه آن بافت خاک نیز آسیب میبیند و در برابر باران و باد بسیار سست شده و با کمترین باران ، شاهد فرسایش خاک و بروز سیل خواهیم بود .
نقشبندی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی از گونه‌های جانوری موجود نیز در اثر آتش و حرارت آن از بین خواهند رفت، لذا از همه شهروندان به‌ویژه بهره برداران و گردشگران می‌خواهیم تا به طور بسیارجدی نسبت به رعایت موضوع اقدام کنند. 
وی اظهار داشت: برابر ماده 20 "قانون هوای پاک" مرتکبین، به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد علاوه بر این ماده قانونی در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده 675 و ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 2 و 22 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده 45 و ماده 47 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی، آموزش، توانمندسازی و گسترش مشارکت مردم در طرح‌های منابع‌طبیعی در تمام برنامه‌ها مورد تاکید است به طوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با حمایت و همکاری خانه مطبوعات و رسانه های استان کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان و صدا و سیمای مرکز استان، نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه را با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان ، مردم و بهره برداران در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را برگزار می‌کند.
نقشبندی افزود: در ضمن تولید و پخش انیمیشن های آموزشی نمایشهای طنز و گزارشهای خبری در شبکه های اجتماعی، رسانه‌ها و صدا و سیما، تولید اینفوگرافی‌های آموزشی پیشگیری از حریق و رفع تصرف، توزیع تراکت و انتشار پیام در اماکن عمومی و فضای مجازی و نقاط بحرانی و نصب پوستر و بنر از دیگر اقدامات این اداره‌کل در راستای فرهنگ‌سازی بوده است.
از مجموع 81 هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان 67 هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و 14 هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
یک میلیون و 414 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کردستان را مراتع تشکیل می دهد.
برچسب‌ها
آتش سوزی کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/247319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند

هرروز یک سری مشکل هست!

ناهید کیانی به عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402 انتخاب شد

علی نادری به عنوان برترین سرمربی سال انتخاب شد

برترین صحنه ورزشی سال؛ پیروزی تیم ملی برابر ژاپن

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

کرمانشاه یکی از استان‌های پرافتخار کشور است

رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

«صنعت شهر» در کرمانشاه احداث می‌شود