عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان، بیقرار آن سفرکرده در صفر مقالات

کردستان، بیقرار آن سفرکرده در صفر
  بزرگنمايي:

عصرکرد- عاشقان در غم سوزناک سفر معشوق و سالار 2 عالم، دل شکسته‌اند. آنان اگرچه رضا به قضای حق داده‌اند اما سوز رحلت آخرین فرستاده و سفیر خدا، دلشان را ریش و اشک را بر چشمانشان جاری کرده است.

مگر می‌شود، 28 صفر باشد و قلب دوستداران پیامبر اعظم(ص) رنجور نشود؟ انگار سال 11 هجری است و خبر لقای حضرت احمد به پروردگار، تازه به گوش مسلمانان رسیده است.

آری بار دیگر دلدادگان رسول‌الله(ص)، ماتم زده و اندوهگین، در غم از دست دادن پیامبر نور و رحمت(ص) ندای "فداک یا رسول‌الله" سر می‌دهند و اشک ماتم می‌ریزند.

دیگر خبری از شادی و خنده نیست، سفر به دنیای آخرت وجود گرانقدری که برای نجات بشریت از گمراهی، مبعوث شده بود، بس اسفناک است و رنج فقدان گنج عالم بشریت، بر تن هر انسان مسلمانی سنگینی می‌کند.

اینجا کردستان است، سرزمین مردمان دین و معنویت و عاشقان احمد نبی؛ پیام‌آوری که دُردانه عالم هستی و علت خلق کائنات و مایه رحمت برای بشریت است.

کردستانی‌ها فارغ از هر مذهب و عقیده و زبان و قومیت، دل در گرو عشق به حضرت محمد(ص) دارند و رحلت رحمت للعالمین، برایشان دردناک و با وجود گذشت 1432 سال از فوت ایشان، اکنون هم با یادآوری آن روز، رنگ غم بر صورتشان می‌نشیند.

غم رحلت رسول محبت، رحمت و عشق و مودت، آنچنان برای پیروان و دوست‌داران آن حضرت در کردستان، سنگین است که به حرمت ایشان، از برگزاری هرگونه مراسم و آیین شادی پرهیز می‌کنند و به قرائت قرآن و ذکر دعا می‌پردازند.

رهروان محمدمصطفی(ص)، در کنار عزاداری برای ایشان، شهادت نوه و سبط آن حضرت، امام حسن مجتبی(ع) را نیز گرامی داشته و همواره به این الگوی صبر و اخلاق عشق می‌ورزند.

کردستان، بیقرار آن سفرکرده در صفر
دف‌زنی و مداحی، رسمی کمرنگ اما برقرار

حضرت محمد(ص)در میان مردم دیندار کردستان همواره جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره به مناسبت‌های مختلف از جمله ولادت یا رحلت ایشان، دفن زنی و مداحی می‌کنند.

اگرچه آیین‌های گرامیداشت رحلت پیامبر(ص) به خاطر شیوع ویروس کرونا نسبت به گذشتی اندکی کمرنگ‌تر شده اما عشق و ارادت مردم این استان به ویژه اهل سنت به نبوت و آخرین رسول وحی، همواره زبانزد بوده و زبان و دلشان سرشار از علاقه و احترام به حضرت محمد(ص) است.

مردم متدین استان کردستان در شب درگذشت غم انگیز پیامبر نور و عطوفت، با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در غم رحلت فخر کائنات خاتم پیامبران(ص) و شهادت سبط اکبر آن حضرت، امام حسن مجتبی(ع) سوگواری می‌کنند.

شیوع کرونا طی 2 سال اخیر، اگرچه بر برگزاری این آیین‌ها، تاثیرگذار بوده است اما برخی با حضور در تکایا و یا برگزاری مجلس عزا و مداحی در منزل، ارادت خود را به رسول خدا ابراز می‌دارند و به واسطه 28 صفر در سوگ می‌نشینند.

مداحان پیامبر اکرم(ص) در کردستان ارادت ویژه‌ای به آن حضرت دارند و در شب و روز وفات رسول خوبی‌ها، در قالب شعر و مرثیه، زندگی ایشان، سختی‌های دوران رسالت و اخلاق و منش آن حضرت را برای حاضران در مجلس بازخوانی می‌کنند.

مردم استان کردستان که اکثریت آنها سنی مذهب و پیرو امام شافعی هستند ارادت ویژه‌ای به پیامبر و اهل بیت داشته و از هر مناسبتی برای اظهار عشق و علاقه خود به پیغمبر نور و عصمت، بهره می‌گیرند، چراکه در سایه این آیین‌ها، آرامش و صفای دل را تجربه می‌کنند.

کرونا و عشق به پیامبر در فضای مجازی

کردستان، بیقرار آن سفرکرده در صفر

ویروس کرونا که از اسفند 1398 وارد ایران شد، برای خیلی از فعالیت‌ها و اقشار مختلف مردم دردسر ایجاد کرد.

در این میان، شیوع این ویروس باعث شد، آیین‌های مذهبی و معنوی نیز با تعطیلی یا محدودیت مواجه شود، به طوریکه در طول این مدت، نمازجماعات، نماز تراویح(نماز مخصوص ماه رمضان که بعد از نماز عشا در مناطق اهل سنت برگزار می‌شود)، قرائت قرآن و ترتیل خوانی و .. تعطیل شد اما این موضوع مانعی برای ابراز علاقه به مسائل دینی و موجب دوری مردم از معنویات نشد.

با شیوع کرونا، حضور در فضای مجازی و استفاده از این بستر برای پرداختن به مسائل مذهبی و رد و بدل کردن آموزه‌های دینی پررنگ تر شد و حالا می توان گفت که شبکه‌های اجتماعی به خوبی جای خالی برگزاری مراسم آیینی را پر کرده است.

همزمان با فرا رسیدن 28 صفر، تعدادی از کاربران در فضای مجازی، با گذاشتن مطالب و پست‌های مذهبی با موضوع رحلت پیامبر(ص)، ارادت خود به مقام والای نبوت و آخرین فرستاده الهی را در معرض دید مخاطبان قرار دادند.

برخی عکس نوشته "محمدرسول الله"، بعضی دیگر" یا محمد" را به عنوان پروفایل خود انتخاب کرده و عده‌ای هم تصاویری از مدینه و مسجدالنبی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشتند تا به مخاطبان بگویند که همچنان بعد از 1432 سال از وفات حضرت محمد(ص)، عاشق و ارادتمند آن دلبر کائنات هستند.

یکی از کاربران می‌گفت: ما هر چه داریم از برکت پیامبر(ص) است و اگر می‌خواهیم اعتبار و آبرو داشته باشیم، باید رهرو واقعی ایشان باشیم.

همچنان عاشق پیامبر و اهل بیت (ع)

کردستانی‌ها در طول تاریخ اسلام همواره عشق و ارادت خود را به حضرت محمد(ص) و اهل بیت نشان داده‌اند و برای دفاع از دین و قرآن، از جان خود مایه گذاشته اند.

و حالا بعد از گذشت 1443 سال از عمر دین مبین اسلام و سوغات پیامبر(ص) به بشریت، مردم کردستان اعم از زن و مرد و پیر و جوان، هرگاه نام خاتم پیامبران می‌آید، فروتنانه ایشان را تکریم می‌کنند و قطعا این عشق تا ابد باقی خواهد ماند.

حضرت محمد (ص) چند ماه پس از حجةالوداع بیمار شد و چند روزی از سردرد و ضعف رنج برد سرانجام در روز بنا بر اعتقاد اهل تشیع 28 صفر سال 11 هجری و بنا به اعتقاد اهل سنت 11 ربیع‌الاول سال 11 هجری در 63 سالگی وفات کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/246896/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی