عصر کرد

آخرين مطالب

فرش اصیل کردستان بر دار فراموشی مقالات

فرش اصیل کردستان بر دار فراموشی
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


فرحناز چراغی- همشهری آنلاین:
کردستان از گذشته‌های دور همواره یکی از مناطق تولیدکننده فرش دست‌باف در کشور بوده و همه زنجیره‌های تولید را در خود داشته است، اما با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی مردم، حلقه‌هایی از زنجیره تولید این کالای نفیس ازجمله فراوری پشم، نخ‌ریسی و پرداخت فرش دراین استان حذف شده؛ موضوعی که زمینه‌ساز بروز چالش‌های عمده‌ای در فرایند تولید فرش دست‌باف در کردستان درسال‌های اخیر شده‌است.
کاهش صادرات فرش دست‌باف از این استان و ورود دلالان از مناطق دیگر به بازار فرش کردستان، از دیگر مشکلاتی است که بافندگان و تولیدکنندگان فرش دست‌باف این استان را درگیر خود کرده‌است و بیم آن می‌رود که با ادامه چنین روندی، تولید فرش دست‌باف در استان که از پیشینه زیادی برخوردار است، با چالش‌های جدی مواجه شود. دراین میان باید اشاره کرد که قدمت، کیفیت طراحی و بافت منحصربه‌فرد فرش‌های سنندج و بیجار از شهرت جهانی برخوردار بوده و از دیرباز در بازارهای سراسر دنیا مشتریان فراوانی دارد. بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد پیشینه فرش دست‌باف کردستان به‌واسطه استفاده از مواد اولیه طبیعی، رنگرزی دستی، نوع طرح و نقش و بافت خاص، به حدود 300سال قبل برمی‌گردد.
3سبک معروف فرش کردستان
در استان کردستان 3سبک معروف فرش وجود دارد که «فرش سنندج» یکی از آنهاست که به فرش «سنه» هم معروف است و به‌شکل یک‌پودبافی تولید می‌شود که تفاوت این نوع از فرش در بافت منحصربه‌فرد آن است که به‌صورت یک‌پود بافته می‌شود. فرش «دو پود» از دیگر سبک‌های فرش کردستان است. ازسوی دیگر فرش بیجار نیز مانند فرش‌های سنندج دارای طرح‌های تاریخی و بافت منحصربه‌فردی است که زیبایی و ظرافت آن را دوچندان کرده‌است. با همه این اوصاف، اما این روزها با کاهش صادرات، بازار این فرش اصیل از رونق افتاده‌است. این درحالی‌است که حدود 90هزار کردستانی فرش می‌بافند، اما از این تعداد فقط 12هزارنفر بیمه هستند؛ موضوعی که بر مشکلات بافندگان استان افزوده‌ و ادامه کار با چنین روندی را برای آنان سخت‌تر از قبل کرده‌است.
باید درنظر داشت که تقویت زیرساخت‌های صنعت فرش دست‌باف در استان کردستان و حمایت از رونق روزافزون آن ازسوی مسئولان، علاوه بر ارزآوری مناسب و توسعه فروش در بازارهای جهانی، می‌تواند زمینه‌ساز کاهش بیکاری دراستان شود. درسال‌های اخیر تلاش‌هایی برای احیای صنعت فرش در کردستان انجام شده، اما تا به ثمر نشستن برنامه‌های در دست اجرا راه بسیار است. براین اساس خوشه فرش به‌تازگی در استان درحال شکل‌گیری و قرار است دراین طرح فعالیت‌های مربوط به بخش فرش ازجمله تهیه مواد، رنگ، شبکه‌های مدیریت صادرات، اتحادیه‌های فرش، شرکت‌های تعاونی فرش، طراحان فرش و نگارندگان فرش در قالب خوشه فرش ساماندهی شوند.
سودی که به جیب دلالان می‌رود
یک بانوی بافنده فرش دست‌باف در سنندج درباره مشکلات موجود دراین حوزه به خبرنگارهمشهری می‌گوید: ما چشم و جان خود را پای دار قالی می‌گذاریم، اما حاصل دسترنج‌مان به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.
«مهری یوسفی» اظهار می‌کند: از وقتی چشم باز کردم، دار قالی درخانه ما برپا بوده‌است و از دوران کودکی و نوجوانی در زمینه بافت فرش فعالیت کرده‌ام. وی نداشتن بیمه را یکی از مشکلات بیشتر بافندگان فرش می‌داند و می‌افزاید: امیدوارم روزی رونق سال‌های پیش به فرش کردستان برگردد و ما حاصل دسترنج خود را بگیریم و شاهد نباشیم که سود حاصل از تلاش بی‌وقفه و طاقت‌فرسای ما به جیب واسطه‌ها می‌رود.
این بانوی سنندجی افزایش روزافزون تولید و استقبال از فرش ماشینی را یکی از چالش‌های موجود دراین حوزه عنوان می‌کند و می‌گوید: اگرچه افزایش تولید فرش ماشینی بازار «هنرصنعت» فرش دست‌باف را محدودتر از گذشته کرده‌است، اما به‌دلیل قیمت مناسب، تنوع در طرح، رنگ و اندازه توانسته مردم را به سمت خود بکشد. یوسفی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر تولید فرش دست‌باف و بازار فروش آن، رونق گذشته را ندارد و علاوه بر اینکه در بازارهای داخلی خریدار ندارد، صادرات آن نیز خیلی کم‌تر از گذشته شده‌است.
وی همچنین از مسئولان مربوط در استان خواست از فرش‌بافان حمایت کنند، چراکه دستمزدهای پایین، نداشتن بیمه و نبود بازار، امید و رغبت ما را برای ادامه کار گرفته است.
فعالیت 90 هزار بافنده فرش دست‌باف در کردستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌کردستان در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری، با بیان اینکه تاکنون 2 برند فرش دست‌باف سنندج و بیجار ثبت‌ملی شده‌اند، می‌گوید: براساس آمارهای موجود، از 90 هزارنفر بافنده حاضر در استان، 60 هزارنفر فعال و 30 هزارنفر نیمه‌فعال هستند. این‌درحالی‌است که حدود 12 هزارنفر زیرپوشش بیمه قالی‌بافی قرار دارند و 8 هزارنفر نیز درحوزه صنایع‌دستی بیمه شده‌اند.
«محمد دره‌وزمی» می‌افزاید: سالانه 160 تا 180 هزارمترمربع فرش دست‌باف در قالب 36 کارگاه متمرکز و 134 کارگاه غیرمتمرکز در استان تولید می‌شود.
وی درباره صادرات فرش دست‌باف کردستان نیز عنوان می‌کند: فرش دست‌باف کردستان به‌صورت مستقیم ازاین استان صادر نمی‌شود. به‌همین دلیل آمار دقیقی از صادرات در دست نیست، چراکه به‌صورت غیرمستقیم و از سایر مبادی گمرکی کشور انجام می‌شود.
چرخه‌ای که دیگر کامل نیست
یک فعال حوزه فرش دست‌باف کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری با بیان اینکه قدمت فرش کردستان به بالای 300سال می‌رسد، می‌گوید: 2 شهر سنندج و بیجار، به‌عنوان پایتخت فرش دست‌باف در غرب کشور به‌حساب می‌آیند و دراین عرصه پیشگام بوده‌اند. استحکام، ظرافت، رنگ‌آمیزی اصیل، نقش، طرح و... از ویژگی‌های فرش این مناطق است.
«عابدین فقیری» با بیان اینکه فرش کردستان ازنظر ویژگی‌های بافت در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، می‌افزاید: در سال‌های گذشته همه فعالیت‌ها و چرخه مربوط به تولید فرش دست‌باف در داخل استان انجام می‌شده‌است؛ از پشم‌ریسی گرفته تا رنگ‌آمیزی، طرح، نقشه و بافت به‌صورت کامل در استان انجام می‌شد؛ موضوعی که درسال‌های اخیر، به‌دلایل مختلف، با چالش‌های اساسی مواجه شده‌است.
وی اضافه می‌کند: کردستان به‌دلیل داشتن دامداری قوی، همواره قطب تولید پشم بوده‌است، اما اکنون پشم این استان به‌صورت خام‌فروشی به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.
افت کیفیت
فقیری که مسئولیت یک کارگاه عملیات تکمیلی فرش در سنندج را برعهده دارد، ادامه می‌دهد: درحالی‌که پشم کردستان درحال صدور است، پشم موردنیاز فرش‌بافی از پشم‌های درجه 3 شهرستان‌های همدان و تبریز وارد می‌شود. با توجه به این موضوع واردات پشم بی‌کیفیت، آسیب جدی به تولید فرش دست‌باف در استان کردستان وارد کرده‌است.
وی عنوان می‌کند: ازنظر رنگ‌آمیزی نیز برخی دلالان و بازاریان برای تولید راحت‌تر و ارزان‌تر، دست به استفاده از رنگ شیمیایی می‌زنند و این فرش را باعنوان فرش اصیل کردستان، به خارج از کشور صادر می‌کنند. خریدار پس از استفاده از چنین فرشی، به کیفیت پایین آن پی‌می برد و دیگر به‌سراغ فرش کردستان نمی‌آید؛ خارجی‌ها برای فرش اصیل کردستان هزینه می‌کنند، نه برای فرش‌های بی‌کیفیت.
این فعال حوزه فرش دست‌باف با بیان اینکه مدیریت نامناسب در حوزه فرش کردستان، به عاملی برای پایین آمدن سطح تولید دراستان تبدیل شده‌است، تصریح می‌کند: درصورت تولید «صفر تا صد» فرش کردستان به شیوه گذشته، علاوه بر اشتغال‌زایی مناسب، می‌توان بازار پر رونقی نیز برای آن ایجاد کرد.
زیان اعمال تغییرات سطحی
فقیری با اشاره به تغییر طرح و نقشه‌های امروزی که بیشتر سطحی است، اظهار می‌کند: این طرح‌ها ماندگار نیست، چراکه اصالت ندارد. بنابراین خیلی موردپسند خریداران قرار نمی‌گیرد. وی ادامه‌ می‌دهد: برخی فعالان و فروشندگان این حوزه، با تغییرات خود فرش اصیل کردستان را نابود کرده‌اند و سبب کاهش آوازه این فرش در دنیا شده‌اند و به صادرات این محصول نیز ضربه اساسی وارد کرده‌اند. همه این عوامل سبب شد چین، هند و افغانستان بازار فرش را از ایران بگیرند، چراکه ما در تولید فرش دست‌باف کم گذاشته‌ایم و خریدار این را می‌فهمد.
فقیری می‌افزاید: پشم اصیل، رنگ طبیعی، طرح و نقشه مناسب و... نکاتی است که اگر درآنها کم‌کاری صورت گیرد، خریدار متوجه آن می‌شود. نقش ماهی درهم، گل و بلبل و... نقش‌های اصیلی است که جای خود را به طرح‌های سطحی داده‌اند. نقشه‌های اصیل فرش کردستان درحال‌حاضر در موزه‌های جهان نگهداری می‌شود، اما این روزها در داخل استان درحال از بین رفتن است.
وی به تغییر اندازه فرش نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این تغییرات نیز براساس قاعده خاصی نیست. آمریکای شمالی مشتری فرش‌های کوچک و چین مشتری فرش بزرگ استان کردستان هستند.
دلایل کاهش صادرات
این فعال فرش دست‌باف در کردستان همچنین اظهار می‌کند: در کنار مدیریت نامناسب فرش دراستان، باید به نداشتن نماینده در اتاق صادرات فرش کشور نیز به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی اشاره کرد.
فقیری می‌گوید: کردستان، به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید فرش دست‌باف، نماینده‌ای در اتاق صادرات ندارد که برای فروش دسترنج بافندگان کردستانی تلاش کند؛ معضل بزرگی که سبب کاهش صادرات فرش استان شده‌است.
وی عنوان می‌کند: وجود چنین شرایطی، زمینه‌ساز حضور بیش‌از پیش دلالان برای خرید فرش از بافندگان کردستانی شده‌است. به‌عنوان مثال، یک فرش 6متری از بافنده به قیمت 15میلیون‌تومان خریداری می‌شود و اما دلالان همین فرش را درحدود 50میلیون به‌فروش می‌رسانند.
فقیری نبود مدیریت مناسب دراین حوزه را اصلی‌ترین عامل مشکلات موجود در زمینه تولید فرش دست‌باف کردستان می‌داند و ادامه می‌دهد: مهم‌ترین دلیل کاهش صادرات، نداشتن سود مناسب برای بافنده، اختصاص نیافتن تسهیلات حمایتی به بافنده و تولیدکننده واقعی، بیمه نشدن بافندگان و... نبود مدیریت موثر است.
مزیت راه‌اندازی خوشه فرش
مسئول توسعه خوشه فرش دستباف کردستان نیز دراین زمینه به خبرنگارهمشهری می‌گوید: 14خوشه فرش در کشور راه‌اندازی شده‌است که در استان‌های فارس، قم، زنجان، همدان، لرستان و چهارمحال‌وبختیاری فعال هستند.
«رحمت‌الله علاقبندان» می‌افزاید: راه‌اندازی خوشه فرش دست‌باف باهدف همگرایی شبکه‌های مرتبط با این هنرصنعت، اقدامی تأثیرگذار در راستای اعتلا و توسعه فرش دست‌باف به‌حساب می‌آید و ضروری است.
وی اضافه می‌کند: 90هزار بافنده در حاشیه شهرها و روستاهای استان فعالیت می‌کنند که سالانه حدود 180 هزارمترمربع فرش می‌بافند.
کد خبر 624721 برچسب‌ها استان کردستان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/239703/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند