عصر کرد

آخرين مطالب

جولان پوشاک نامتعارف در بازار کردستان/بدحجابی ارزان‌تر از باحجابی مقالات

جولان پوشاک نامتعارف در بازار کردستان/بدحجابی ارزان‌تر از باحجابی
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرگزای فارس از سنندج، روزگاری رضاخان با زور چماق و قلدربازی نتوانست حجاب را از سر زنان این سرزمین بردارد، چراکه اعتقاد به مبانی دینی در عمق جان مردم رسوخ کرده بود و این موضوع دشمنان را به فکر انداخت تا با نقشه‌ای دیگر وارد میدان شوند.
با گذر زمان فرهنگ مبتذل غرب، آرام و بی‌سر و صدا و در طول چند دهه توانست بدون ضرب زور و قلدربازی، حجاب و عفاف را در جامعه کم‌رنگ کند و مدپرستی و زیبایی‌های ظاهری مبتذل خود را در جامعه رواج داد.
آن روز ها امر شده بود که از اول فروردین 1314 مردها کلاه شاپو به سر بگذارند و زن‌ها بدون چادر از خانه خارج شوند. زن‌ها ابتدای امر وقتی از خانه خارج می‌شدند، پیراهن‌های بلندی پوشیده، روسری بر سر می‌نهادند.
آری، اینبار دیگر پای جنگ با توپ و تانک و شهادت در میان نبود، اینبار فضا، فضای جنگ نرم و رسانه است، جنگی که آرام آرام خواسته و هدفش را در دل جوانان این مرز و بوم جا کرده و ظاهرا ما برای مقابله با این دشمن زیرک تلاش چندانی نداشتیم و اگر دیر بجنبیم، بازنده این نبرد خواهیم بود.
با نگاهی گذرا به تاریخ می‌توان به این مهم پی‌برد که حجاب تنها در دین اسلام خلاصه نمی‌شود، در آیین زرتشت، یهود و مسیحیت هم حجاب بر زنان امری لازم بوده است. کتاب‏‌های مقدس مذهبی، دستورات و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان چهارگانه، بهترین شاهد و عالی‌‏ترین گواه بر اثبات این مدعاست.
اهمیت موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه قرآن

عصر کرد

در سوره احزاب آمده است: «ای پیامبر! به همسران و دختران خویش و بانوان باایمان بگو که روپوش خود را برگیرند تا به عفاف و حریت شناخته شوند و مورد آزار و تعرض هوسرانان قرار نگیرند و خداوند، آمرزنده و مهربان است»
پیامبر گرامی اسلام (ص) و معصومین (ع) علاوه بر تأکیداتی که بر رعایت حجاب داشته‌اند، با ارائه دستورالعمل‌هایی، جامعه اسلامی را به‌ سوی تهذیب و پاکی، دعوت کرده‌اند.
این روز‌ها با حضور در فروشگاه‌های پوشاک‌فروشی و مانتوفروشی و چرخی در سطح شهر مدل‌های عجیب‌وغریب را می‌توان دید که دل هر جوانی را جذب خود می‌کند.
دلایل رواج بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه چیست؟

عصر کرد

ممکن است شخصی که دچار این انحراف شده است از احکام پوشش و حجاب در اسلام و تأکید فراوان بر آن و یا از آثار سوء و شوم آن در دنیا و عذاب شدید آن در آخرت مطلع نباشد. در بعضی از خانواده‌ها براثر نادرست بودن تعلیم و تربیت، بی‌حجابی را بد نمی‌دانند و این عمل برایشان کاملاً طبیعی است.
وجود برخی مشکلات و اختلالات شخصیتی مانند حقارت، خودکم‌بینی، خودنمایی در بروز این پدیده مؤثر است و همچنین خودباختگی یکی دیگر از عوامل گرایش به بدحجابی و می‌تواند ناشی از غرب‌زدگی باشد.
در این میان سستی نهاد خانواده، افزایش طلاق، نزاع و از هم گسیختگی در خانواده و افزایش انحرافات و آشفتگی‌های اخلاقی، فرهنگی ازجمله آسیب‌های ناشی از بدحجابی هستند که در مقابل می‌توان به مصونیت جامعه از انحراف اخلاقی، تقویت ارزش‌های دینی و اخلاقی، استحکام نهاد خانواده، الگوبرداری صحیح فرزندان از مادران، اصلاح رفتاری آحاد جامعه به‌عنوان فواید حجاب نام برد.
مجازات قانونی بی‌حجابی در جامعه چیست؟

عصر کرد

بر اساس ماده 4 قانون بدحجابی کسانی که در انظار عمومی وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع، موجب فساد و هتک عفت عمومی باشد خارج از نوبت در دادگاه محاکمه و حسب مورد مجازات می‌گردند و زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر می‌شوند به حبس از یک تا دو ماه و از پنجاه‌هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد؛ و همچنین هرکس علناً در انظار عمومی تظاهر به عمل حرام نماید علاوه برکیفر آن عمل تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
هیچ نظارتی بر بازار عرضه پوشاک وجود ندارد
یکی از فروشندگان پوشاک در بازار سنندج می‌گوید: در حال حاضر بیش از 90 درصد از مانتو‌های عرضه‌شده به‌صورت جلوباز و رنگی است و تنها 10 درصد مانتو‌ها با حجاب و مخصوص کادر رسمی و کارمندان است.
ملایی بابیان اینکه تمام پارچه‌های استفاده‌شده در این مغازه پارچه‌های خارجی هستند، افزود: بازار، بازار عرضه و تقاضا است همیشه تولیدکننده و فروشنده برحسب تقاضای مردم اقدام به تهیه و فروش اجناس خود می‌کند و پوشاک‌های عرضه‌شده در بازار درحال حاضر منطبق با خواست و درخواست خود مردم است.
این فروشنده پوشاک در خصوص چگونگی نظارت دستگاه‌ها بر عرضه و فروش پوشاک در فروشگاه‌ها اظهار داشت: تاکنون هیچ‌گونه نظارتی از سمت هیچ دستگاهی وجود نداشته و دلیل آن را ناتوانی اتحادیه پوشاک در ارائه طرح و الگو بیان کرد.
وی افزود: بیشتر جامعه هدف ما جوانان و نوجوانان هستند که بیشتر آنان از پوشاک رنگی و آزاد استقبال می‌کنند و به همین دلیل بیش از 98 درصد از پوشاک مورد علاقه و مورد تائید مردم در فروشگاه عرضه می‌شود.
بیشتر پوشاک عرضه‌شده از نوع نامتعارف است
یکی از شهروندان سنندجی که در حال خرید مانتو در یکی از فروشگاه‌های سطح شهر سنندج بود،گفت: متأسفانه وقتی جهت خرید مانتو به فروشگاه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنیم به‌ سختی می‌توان پوشاک موردنظر را پیدا کنیم چراکه تمام مانتو‌های داخل ویترین‌ها پوشاک نامتعارفی هستند که اصلاً مناسب بعضی از اقشار جامعه نیست.
وی افزود: اولویت من در زمان خرید پوشاک در ابتدا کیفیت است و سپس قیمت، اما در شرایط کنونی که بیشتر پوشاک عرضه‌شده از نوع نامتعارف است اولویت‌ها تغییر کرده و قبل از کیفیت و قیمت نوع پوشش و محجبه بودن آن مدنظر است.
این بانوی سنندجی بیان کرد: پوشش‌های امروز اصلاً زیبا و در شان بانوان نیست و مد‌های امروزی در ویترین فروشگاه‌ها فقط و فقط مروج بدحجابی در جامعه است.
قیمت مانتو‌های اداری چند برابر مانتو‌های تنگ و جلوباز است

عصر کرد

یکی دیگر از بانوان با انتقاد از نبود پوشاک مناسب در بازار، گفت: به دلیل نبود پوشاک مناسب و درشان بانوان اقدام به تهیه پارچه کرده و سپس آن را جهت دوخت به خیاطی می‌بریم تا مجبور نشویم به استفاده از هر نوع پوشاکی تن دهیم.
وی افزود: از نظر قیمت‌ها نیز اختلاف شدیدی بین پوشاک اسلامی و پوشاک‌های نامتعارف وجود دارد و قیمت مانتو‌های اداری و چادر چند برابر پوشاک‌ها و مانتو‌های تنگ و جلوباز است.
این بانوی محجبه اظهار داشت: حجاب به معنای سلب آزادی نیست بلکه سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه در سایه حجاب حفظ می‌شود.
با توجه به واقعیت‌های موجود از حجاب در جامعه، باید تمام ابزار‌های فرهنگ‌ساز مانند نهاد‌های آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، تبلیغات اسلامی و صداوسیما به‌سوی ارزش‌های اسلامی که یکی از بارزترین آن‌ها حجاب برتر و امنیت اجتماعی فراگیر است بیشتر هدایت شود.
اتحادیه پوشاک در مورد الگوها و طرح‌‌ها دخالت نمی‌کند

عصر کرد

نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان کردستان نیز می‌گوید: اتحادیه پوشاک پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است که وظیفه رسیدگی به شکایت مردمی مبنی بر عرضه پوشاک نامرغوب را دارد.
بهرام اورامی‌پور بابیان اینکه نظارت بر بازار پوشاک و صدور مجوز فعالیت و فروش پوشاک از دیگر وظایف اتحادیه پوشاک است، افزود: شکایت ارائه‌شده از سوی شهروندان موردبررسی و نظارت اتحادیه قرارگرفته و سپس به سایر دستگاه‌ها ارجاع می‌شود چراکه برخورد قانونی بر عهده دستگاه قضا است و ما در این زمینه دخالتی نداریم.
وی در پاسخ به سؤال چگونگی برخورد اتحادیه با فروشندگان پوشاک نامتعارف، افزود: اتحادیه پوشاک نمی‌تواند در مورد الگو و طرح‌های ارائه‌شده در بازار دخالتی داشته باشد چراکه تمام الگو‌های ارائه‌شده در بازار کردستان از تولیدکنندگان خارج از استان است و طرح‌های ارائه‌شده نیز برحسب تقاضای بازار و مردم است.
نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان کردستان بیان کرد: متأسفانه هیچ تولیدکننده پوشاکی در استان کردستان وجود ندارد و به همین دلیل مجبور به تهیه طرح از تولیدکنندگان تهرانی هستیم و اگر این امر تحقق یابد و از تولیدکنندگان داخل استان حمایت شود قطعاً تولیداتی مناسب و درشان بانوان ایرانی تولید خواهد شد.
دستگاه‌های متولی امر عفاف و حجاب منسجم عمل نمی‌کنند
محمود الله‌مرادی دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر کردستان در زمینهٔ موضوع عفاف و حجاب در کردستان گفت: حجاب و پوشش برای بانوان و توجه به حریم عفاف و حراست از آن، اصلی‌ترین سنگر زنان و از مهم‌ترین، عمیق‌ترین و سودمندترین قوانین آفرینش برای این قشر از جامعه است.
وی افزود: برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر 24 دستگاه در استان کردستان متولی امر حجاب و عفاف هستند.
وی بابیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی مسوولیت مستقیمی در ترویج امر عفاف و حجاب دارند، اظهار داشت: متأسفانه انسجام مناسب و مطلوبی میان دستگاه‌های متولی وجود ندارد تا بتوانند فرهنگ غنی عفاف و حجاب را در سطح جامعه گسترش دهند.
دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر کردستان بیان کرد: رواج حجاب اسلامی به‌عنوان یک الگو در جامعه مستلزم پایبندی مردم و مجموعه دستگاه‌ها به اصول و ارزش‌های اسلامی است.
دشمن به دنبال ترویج بی‌حجابی و سست‌کردن بنیان خانواده‌هاست

عصر کرد

وی به اهمیت و نقش خانواده در راستای ترویج پوشش مناسب در جامعه اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را که عفاف و حجاب جزئی از این فرهنگ ناگسستنی است را در بین جامعه ایرانی ترویج دهیم باید از خانواده شروع کنیم.
الله‌مرادی با اشاره به اینکه دشمنان دین اسلام برای بی‌هویت کردن جامعه اسلامی نه‌ تنها در ایران بلکه در سایر کشور‌های اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، یادآور شد: حجاب تنها مختص به خانم‌ها نیست بلکه آقایان نیز موظف به رعایت آن هستند و در این راستا باید جوانان را با تهدیدات فرارویشان آشنا کنیم تا هوشیار بوده و با حفظ ارزش‌های خود در دام دشمنان قرار نگیرند.
دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر کردستان با اشاره به نقش حجاب و عفاف در سالم نگه‌داشتن جامعه و جلوگیری از اشاعه فساد، بر ترویج این فرهنگ تأکید کرد و گفت: دشمن به دنبال ترویج بی‌حجابی و سست‌کردن بنیان خانواده‌هاست.
وی با اشاره به اینکه ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی امر ترویج عفاف و حجاب به‌گونه‌ای است که گروهی تندرو و گروهی کندرو هستند، افزود: باید قوانین و مقرراتی تدوین شود تا هرکسی برحسب وظیفه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرده عمل نماید و با دقت بیشتری این موضوع در سطح ملی موردتوجه قرار گیرد.
الله‌مرادی اظهار داشت: مجموعه امور صنفی باید قوانین و مقرراتی وضع کند تا یکسری افراد با مجوز رسمی اقدام به فروش و عرضه پوشش و حجاب اسلامی و طراحی الگو‌های مناسب فرهنگ غنی ایران نمایند.
وی افزود: متأسفانه در حال حاضر این موضوع در سطح جامعه نادیده گرفته‌شده و بسیاری بدون هیچ‌گونه مجوزی علی‌الخصوص در نواحی مرزی در حال فروش پوشاک خاص بانوان آن‌ هم در ملاء عام هستند که این موضوع از لحاظ شرعی دارای اشکال است.
ملاک عمل همه مردم باید قانون باشد
دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر کردستان با تأکید بر اینکه باید ملاک عمل همه مردم قانون باشد، گفت: در این صورت جامعه‌ای امن، سالم و به‌دور از فساد و منکرات خواهیم داشت چراکه همه به قانون تعیین‌شده پایبند خواهند بود.
وی افزود: به‌ منظور پیشگیری از انحرافات و به دام افتادن فرزندان باید والدین به آنان بیاموزند که به اصالت‌ها و ارزش‌های اخلاقی توجه بیشتری کنند و همواره پوشش اسلامی را رعایت نمایند.
دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر کردستان تقویت ارتباط بین والدین و فرزندان، تقویت اعتقادات دینی، مذهبی فرزندان و نهادینه کردن ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه را از جمله راه‌های جلوگیری از بدحجابی در جامعه عنوان کرد.
کجای کار می‌لنگد؟

عصر کرد

امروز در سطح جامعه مانتو‌های رنگی، تنگ و مدل‌های جلوباز تبدیل به یک مد شده و بیشتر مغازه‌ها برای جلب‌توجه مردم از این نوع پوشش‌ها در ویترین‌های خود استفاده می‌کنند. پوشش‌هایی که مشخص نیست در کجا الگوی آنان تهیه و سپس دوخته‌شده و روانه بازار می‌شود.
حال سؤال اینجاست، باوجود نبود تولیدکننده پوشاک در برخی استان‌ها و در کنار آن بی‌نظارتی برخی از ارگان‌های متولی تکلیف مردم در این میان چه می‌شود؟
همه مردم که خواهان پوشاک مد روز و رنگی نیستند؟ آیا باید با وضعیت موجود کنار آیند و هم‌رنگ جماعت شوند؟
انتهای پیام/2330/87

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/236916/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیش بینی بارش پراکنده باران در مناطق شرقی کرمانشاه

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت

معرفی نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرمانشاه رتبه سوم در طرح عید تا عید را کسب کرد

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور