عصر کرد

آخرين مطالب

شور حسینی از کودکی تا پیری مقالات

شور حسینی از کودکی تا پیری
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - از همان وقت‌هایی که هفت هشت ساله بودم، می‌شناسمش، با همان صدا و دست‌های لرزان و پای برهنه و پیراهن سیاه بلندی که در محرم به تن دارد، عشق به امام حسین (ع) را با تمام وجودش به ما نشان می داد.

به گزارش ایرنا، محرم که می‌رسد بیرق‌های سیاه به اهتزاز در می‌آید، کربلاییان از حسین(ع) اذن می‌گیرند تا برایش مجلس عزا برپا کنند و هر کسی به زبانی از محرم و کاروان کربلا می‌گوید، اینجا فرسنگ‌ها دور از کربلا، دین و مذهب همه عزت و آزادگی می‌شود، این رویه مختص پیروان هیچ مذهبی نیست.
امسال عزایشان رنگ و بوی دیگری دارد، دومین سالی است که با بیماری منحوسی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی نام حسین (ع) که می‌آید دیگر توان ماندن در خانه ندارند، از سویی می‌دانند در قبال هم مسوولیت دارند و باید حافظ جان همدیگر باشند در عین اینکه شور حسینی را برای شعوری جهانی به نمایش بگذارند.
عاشورا رمزی برای همه آزادیخواهان جهان است و فرقی ندارد اهل کدام دین و مذهب باشند چرا که با آغاز سال قمری و کربلا کربلا گویان، واژه‌هایشان معنا می‌یابد و با تکرار عاشورا عاشورا، دعایشان رنگ و بوی آزادگی می‌گیرد.
شهرها و مردمانش که سیاهپوش می‌شوند، دیگر هر محله و خیابانی می‌شود کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.
شاه‌حسین خوانان در مقابل تکایا و هیات‌ها حلقه عزا می‌بندند و بر سر و سینه زنان، از غربت خاندان اهل بیت در دشت نینوا می‌خوانند.
در این مراسم معنوی که سال 1395 به ثبت ملی رسیده است، حلقه عزا در روز عاشورا به اوج خود می‌رسد و خورشید عاشورا که می‌تابد گویی عاشورای سال 61 هجری است که مردم اینگونه پریشان هستند.

عصر کرد

عکس آرشیوی و مربوط به دوران قبل از شیوع کرونا است
پیرمردی که نماد عزای حسینی است
همه شهر او را به نام غلام دایی می‌شناسند، شاید خواهرزاده‌ای در شهرمان نداشته باشد و گمان می‌کنم که ندارد ولی دایی همه مردم شهر است، همه بچه های دهه 50 ،60 70 و بعد از آن.
عصر آخرین روز ذی‌الحجه، همین که آفتاب به ساعات پایانی غروبش نزدیک می شد، فریاد «یا حسین» «وا حسین» «غریب کربلا» غلام دایی در مقابل مسجد صاحب الزمان (عج) محله، همه اهالی محل را به آنجا می کشاند.
مردها از پیر و جوان حلقه یا حسین گویان به راه می انداختند و بر سر و سینه می زدند، با اینکه سالها وقتی تحویل می شود، جشن میگیرند اما تحویل سال قمری با خود غم و اندوهی به وسعت 14 قرن با خود به همراه دارد.
2 سال است که کرونا دستگاه عزای حسینی را هم محدود کرده است اما شور حسینی را نتوانسته از دل آنها بگیرد؛ شاه حسین خوانی اعلان عزای حسینی در سریش‌آباد است، مردها دستشان را از پشت به کمر یکدیگر می گیرند و با دست دیگر بر سینه و سر زنان فریاد «یا حسین» «وا حسین» سر می‌دهند، از وقتی یادم هست غلام دایی همیشه میدان دار بود و بلندگو به دست نمی گرفت، صدایش اصلا بلند نیست و شاید اصلا نشنوی دم نوحه‌اش چه می خواند ولی گریه ها و ناله هایش آنقدر جانسوز است که حتی اگر نشنوی چه می‌گوید با دیدنش ناخودآگاه اشک از چشمانت سرازیر می شود.
از همان شب اول محرم پابرهنه و بدون کفش و جوراب وارد مراسم عزای امام حسین(ع) می شود. تا قبل از کرونا که دسته‌های عزاداری خیابان‌های شهر را می‌چرخید، غلام دایی همه این مسیرها را بدون کفش و جوراب طی می‌کرد و من می‌ماندم این پیرمرد با این وضعیت جسمانی چطور می تواند این راه به این سختی را بپیماید؟ تنها جوابی که توانستم بگیرم از زبان خودش بود: عشق به امام حسین(ع).

عصر کرد

عکس آرشیوی و مربوط به دوران قبل از شیوع کرونا است
عشقی از کودکی تا پیری
این عشق از کودکی با او همراه است پیرغلامی که حالا در 88 سالگی تنها یک آرزو دارد و آن زیارت دوباره کربلا است.
سن کمی داشت که پدر و مادرش را از دست داد و با توجه به اینکه خاطرات چندانی از والدین خود نداشت خصوصیات و منش آنان را از خواهران بزرگترش می‌پرسید و در میان خاطرات بازگو شده علاقه پدر و مادر به اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه سرور و سالار شهیدان و قمربنی هاشم در ذهن او نقش می بندد.
از دوران نوجوانی که عزاداریها در زمان پهلوی اول با ممنوعیت مواجه بود، به هر نحوی شده در عزاداریهایی که به صورت مخفیانه برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد و در دوران جوانی اقدام به برپایی عزاداری محرم در روستاهای اطراف سریش‎‌آباد می‌کرد که بیشتر ساکنان اهل تسنن هم در این عزاداریها شرکت می‌کردند؛ پرچم و وسایلی مانند سنج و طبل را از سریش‌آباد تهیه و اقدام به برگزاری مراسم دسته در روستاهای مختلف می‌کرد.
پس از انقلاب به هیات اباعبدالله الحسین(ع) سریش‌آباد پیوست و با نوجوانان برای اولین بار اقدام به برپایی دسته‌های زنجیرزنی و آیین شاه‌حسین‌گویان در این هیات کرد و بعدها به همراه تعداد دیگری هیات صاحب‌الزمان (عج) را راه‌اندازی کرد و حالا سالهاست در این هیات به عشق اهل بیت(س) میانداری و زنجیرزنی می کند.
روضه‌ای که از غروب عیدقربان شروع می شود
غلام عباسپور مقدم، همان غلام دایی سریش‌آبادی‌ها می‌گوید: هنوز هم دوست دارم اشعار و روضه‌های قدیمی ترکی که مداحان زمان کودکیم می‌‎خواندند را بخوانم و این میراث را حفظ کنم.
هر ساله بی‌اختیار از غروب عیدقربان هرچه به اول محرم نزدیک‌تر می‌شویم با هر بار آشامیدن آب شروع به روضه‌خوانی کرده و بی‌اختیار گریه می‌کنم و در خلوت خود با چشمهای گریان به سمت کربلا دست ادب به سینه گذاشته و به آقا سلام می‌دهم و می‌دانم جواب سلامم را آقا حتما می‌دهد.
از او درباره فلسفه پای برهنه‌اش در عزاداریها می‌پرسم، چشمهایش دریایی از اشک می‌شود و صورتش را به آسمان می‌گیرد، این به خاطر عنایتی است که 35 سال قبل بین من و آقایم قمربنی هاشم (ع) رخ داد و نمی توانم بیشتر از این بگویم ولی وقتی اهل حرم و بیت پیامبر (ص) در عصر عاشورا اسیر می شوند، پابرهنه بر روی خار مغیلان به دنبال یک محرم می دوند، مگر می شود حسینی باشی و به یاد اهل بیتش نباشی؟
از آرزویی همیشگی‌اش می گوید که زیارت کربلا و نماز در بین الحرمین بوده و پس از سالهای اول سقوط رژیم بعث به آرزویش می‌رسد و همراه همسرش به زیارت می روند و حالا دلش برای آن زیارت تنگ شده و دعا می کند حسرت یک زیارت و 2 رکعت نماز در صحن مطهر حضرت ابالفضل (ع) بر دلش نماند.
به جوانان می گوید: جوانان مطمئن باشند هرجا که به آقا سلام بدهند، مولا بلافاصله جوابشان را می‌دهد و چاره رفع تمام مشکلات ارادت قلبی و اعتقاد به امام حسین(ع) و راهش است.
پسرش می گوید: پدر هر وقت یادی از شهدا در هرجایی می شوند بی اختیار زیر لب نام امام حسین(ع) را می برد و چشمهایش پر از اشک می شود و می‌گوید شهدا متصل به درگاه امام شهدا هستند.
کربلا رفته‌ها
آنها که کربلا رفته‌اند می دانند دور ماندن از آن صحن و سرا چقدر سخت است، پا به بین الحرمین که می گذاری بهشتی در مقابل خود می بینی که می مانی رو به کدام طرف بروی، یک سو سرور جوانان اهل بهشت است و در مقابل اسوه ادب و اخلاق و جوانمردی.
تنها آنجاست که جانی دوباره می‌گیری و می دانی این جان خیمه ای به وسعت همه‌ هستی بر وجودت خواهد زد، خیمه‌ای به بلندای همه‌ آسمان‌ها و کهکشان‌ها، با خوانی گسترده از عطش که تشنگی بشریت را پایان خواهد داد.
هرگز مباد بی این عشق زندگی کنیم و بی این محبت بمیریم.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان ماه محرم هیأت عزاداری عاشورا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/234210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

رئیس هیات تنیس روی میز کردستان انتخاب شد

مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی