عصر کرد

آخرين مطالب

قطعی برق و ایست آسانسور مقالات

قطعی برق و ایست آسانسور
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - امسال میزان حبس شدن در آسانسور به دلیل قطعی برق افزایش چند برابری داشت و همین موضوع موجب ایجاد استرس در مردم و حتی پخش شایعاتی مبنی بر مرگ افرادی به دلیل حبس در آسانسور شده است.

به گزارش ایرنا، در این روزهایی که قطعی برق یکی از مسائل پیش‌روی جامعه شده و خیلی‌ها نگران آسیب و ضرر وارد شده به وسایل برقی خانگی خود هستند، عده‌ای هم در خانه‌های آپارتمانی جرات استفاده از آسانسور را ندارند و همین مشکلات؛ بیشتر خانواده‌ها را دوچندان کرده است.
در مکان‌های عمومی همچون داخل وسایل نقلیه عمومی و صف نانوایی مردم همواره از دغدغه‌های روزمره خود می‌گویند و عده‌ای هم یک کلاغ و 40 کلاغ‌های معمول را در خصوص موضوعی با آب و تاپ بیان می‌کنند.
در یکی از بعدازظهرهای دومین ماه تابستان که حال و هوایی پاییزی داشت و باد شروع به وزیدن کرده و چند ساعتی قبل از ظهر کمی باران هم باریده بود؛ در صف نانوایی منتظربودم تا نوبتم برسد و در این بین حرف‌های جالبی بین افرادی که در نوبت نان بودند، رد و بدل می‌شد.

عصر کرد


زن میانسالی که از درد پاهایش می‌نالید و از اینکه در ساختمان چهار طبقه‌شان مدتی است یعنی از زمانی که قطعی برق محلات آغاز شده جرات استفاده از آسانسور را ندارد و مجبور شده از طبقه سوم که در آن ساکن است 50، 60 پله را پایین بیاید؛ ابراز ناراحتی می‌کرد.
این زن که همسایه هایش او را طوبی خانم صدا می زدند، ادامه داد: تنها دلیلی که با آمدن به خانه آپارتمانی موافقت کردم وجود آسانسور بود و حال به دلیل قطعی برق از استفاده از آن می ترسم.
یکی دیگر از بانوان که جوانتر به نظر می رسید، گفت: شنیدم چند مدت پیش در شهرک بهاران 2 دختر به دلیل حبس شدن در آسانسور جانشان را از دست دادند همه افرادی که این سخن را شنیدند متعجب شدند و یکی از آقایان روبه جمع کرد و افزود: اگر این اتفاق صحت داشت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پخش می شد ولی من که خبر آنرا ندیده و نشنیدم.
یکی دیگر از حاضران اضافه کرد: رسانه ها تا حالا کی خبر درستی منتشر کردند تا این بار اینکار را انجام دهند، حتما این اتفاق افتاده که مردم در مورد آن صحبت می کنند.
یکی از ریش سفیدان هم خطاب به جمع گفت: بیشتر ساعت شبانه روز را پای تلویزیون، رادیو و گوشی‌های همراه خود هستید و اخبار را دنبال می کنید دیگر باید فرق بین خبر راست و دروغ و منابعی که خبر را از آن دریافت می کنید، را بدانید. 
واقعیتی که در این بین وجود دارد این است که از زمانی که طرح قطع شدن برق محلات اجرایی شده تعداد افراد محبوس در آسانسور هم افزایش چندین برابری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته داشته است.
در این بین نکته حائز اهمیت این است که برخلاف تصور عامه مردم در کابین آسانسور متوقف شده کسی به دلیل کمبود اکسیژن جان خود را از دست نمی دهد فقط افرادی که ناراحتی قلبی دارند و به خود استرس وارد می کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. 
مرگ ناشی از محبوس شدن در آسانسور اتفاق نیافتاده است
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون موردی مبنی بر مرگ افراد در کابین آسانسور متوقف شده به دلیل قطعی برق نداشتیم.
صالح زندی بر حفظ خونسردی و آرامش در هنگام حبس در آسانسور به دلیل قطعی برق تاکید کرد و افزود: به هیچ وجه در کابین آسانسور کمبود اکسیژن ایجاد نمی شود لذا نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی با اعلام اینکه گزارشی هم مبنی بر سقوط آسانسور در سنندج نداشتیم، اضافه کرد: نیروهای آتش نشانی بعد از اطلاع در کمترین زمان ممکن به محل اعزام می شوند و همه تلاش خود را برای امدادرسانی بکار می گیرند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج به افرادی که در آسانسور محبوس می شوند توصیه کرد: افراد وقتی در این شرایط قرار می گیرند برای دریافت کمک ابتدا زنگ خطر آسانسور را بزنند و با تلفن اضطراری درج شده در کابین تماس بگیرند و اگر این گزینه نتیجه نداد با تلفن همراه خود به دیگران اطلاع دهند و در صورت نیاز هم با شماره 125 آتش نشانی تماس بگیرند.
زندی یادآور شد: یکی دیگر از روش های اطلاع به افراد خارج از آسانسور در صورت محبوس شدن در آن ضربه زدن آرام به درب آن و درخواست کمک است که این کار بیشتر در ساختمان های پرجعیت بیشتر جواب می دهد.

عصر کرد


افزایش 4 برابری امدادرسانی به محبوس شدگان در آسانسورهای سنندج
وی از افزایش چهاربرابری امدادرسانی به افراد محبوس در آسانسور از ابتدای امسال تاکنون نسبت مدت مشابه آن در سال گذشته خبرداد و گفت: تاکنون 101 مورد امدادرسانی به محبوس شدگان در آسانسورهای سنندج انجام شده است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج با اشاره به اینکه یک سوم عملیات های این سازمان در این مدت به امدادرسانی به محبوس شدگان در آسانسور اختصاص پیدا کرده است، افزود: از بین محبوس شدگان در آسانسور طی این مدت در سنندج تنها یک مورد که بیماری قلبی داشت به دلیل استرس وارد شده به او؛ به مرکز درمان انتقال پیدا کرد.
زندی تاکید کرد: استاندارد بودن آسانسور و نداشتن نقص فنی آن از موارد ضروری است که باید در هر ساختمان اعم از اداری و مسکونی مورد توجه قرار گیرد.
اقدام ارزشمندی که طی سال های اخیر انجام شده است صدور پایان کار ساختمان های جدید منوط به ارائه تاییدیه آسانسور توسط اداره کل استاندارد است که در استان کردستان شهرداری های سنندج، قروه و بیجار و سقز به این مهم عمل می کنند ولی هنوز شهرداری های دیگر شهرهای استان به ویژه مریوان و بانه توجهی به این مسئله ندارند.
کارشناس نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه استاندارد بودن آسانسورها ضروری است، اظهار داشت: بازرسی ادواری از آسانسورهای نصب شده به منظور تمدید گواهینامه آنها هم از موارد اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
امیر ابراهیمی با اشاره به اینکه دریافت تاییدیه ایمنی برای همه آسانسورها اجباری است،اضافه کرد: صدور پایان کار ساختمان پس از اخذ گواهینامه ایمنی آسانسور در برخی شهرستان های استان هم چون مریوان و بانه رعایت نمی شود و در شهرستان های سنندج، بیجار، قروه و سقز این کار انجام می شود.
وی یادآور شد: شهروندان قبل از استفاده از آسانسور در هر ساختمانی می توانند با ارسال کد 10 رقمی شناسه ملی نصب شده در کابین به سامانه پیامکی 10001517 از وضعیت آساسنور اطلاع پیدا کنند. 


عصر کرد

یکی از دلایل ترس مردم از محبوس شدن در آسانسور به اتفاقاتی که در فیلم ها و سریال های تلویزیونی بر می گردد که در آنها توقف آسانسور بین طبقات ساختمان و حوادث پیش آمده ناشی از آن همچون خفگی را برخلاف واقعیت موجود آن نشان دادند و همین در ذهن مردم حک شده و ترس آنها از گیرافتادن در آسانسور بیشتر کرده و حتی در افرادی هم فوبیای استفاده از این وسیله را ایجاد کرده است.
رسانه‌های مختلفی به ویژه در فضای الکترونیک و مجازی با پخش کلیپ‌های آموزشی سعی کردند این نگاه و تفکر را در بین مردم تغییر دهند و آموزش لازم در خصوص نحوه عمل در هنگام محبوس شدن در آسانسور را با نظر کارشناسان ذیربط ارائه کردند.
امید می رود با پخش چنین کلیپ‌ها و گزارش هایی در این زمینه نگاه مردم نسبت به محبوس شدن در آسانسور تغییر کند و زمانی که در چنین شرایطی قرار گرفتند بدون استرس بهترین عملکرد را داشته باشند.
برچسب‌ها
آتش نشانی کردستان سازمان ملی استاندارد ایران سنندج

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/233726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

شاهکار اسکواش‌بازان با حضور سفیر ایران در قطر

درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس

نوری: واگذاری استقلال و پرسپولیس دغدغه هواداران را برطرف می‌کند

حسن‌زاده: پرسپولیس می تواند فصل را با قهرمانی به پایان برساند

بلیت فروشی دیدار تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد

حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم

همه احتمالات توپ طلا؛ برنده را حدس بزن

ایتالیانو جدی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال ناپولی

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

(ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد

«آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد

معرفی 2400 متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان

هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

ثبت دو وقف جدید کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری در کرمانشاه

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

افزایش 16 درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه

صدور مجوز الکترونیک کسب و کار

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

اجرای پروژه تعریض محور دهگلان - بلبان‌آباد اجرا شد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

طلا و برنز بانوان تالوکار در انتخابی جام‌جهانی چین

اتحادیه جهانی کشتی چند داور را محروم کرد

حضور بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در آیین واگذاری

فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری

بهترین زوج‌های خسرو حیدری در دوران فوتبال

ورزشگاه اراک در حال بازسازی؛ حضور هواداران لغو می‌شود؟

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

تحقق 106 درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان

ایجاد 833 اشتغال خانگی با اعتبار 940 هزار میلیون ریال

فعالیت مستمر 65 تیم نظارتی پلیس راه در محور‌های مواصلاتی

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

13 هزار مترمکعب به ظرفیت مخازن آب شهری کردستان اضافه شد

کریدور شمال - جنوب در محدوده استان کردستان دارای عقب‌ماندگی تاریخی است

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

لمپارد: پدرم من را به پارک برد و مجبورم کرد فوتبال بازی کنم

مرد یخی و سرشاخ با یک پدیده برای رسیدن به پاریس

کسی که اجازه نداد جای خالی پائز احساس شود

آغاز جدال بسکتبال شهرداری گرگان برای فتح غرب آسیا از فردا