عصر کرد

آخرين مطالب

حلقه‌های گمشده کیفیت نان در کردستان مقالات

حلقه‌های گمشده کیفیت نان در کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - پایین بودن کیفیت نان در کردستان یکی از بحث‌های و دغدغه‌های مردم این استان است که بارها نسبت به آن ابراز نارضایتی کردند، اما هنوز هم نان روی سفره کردستانی ها کیفیت لازم را ندارد.

به گزارش ایرنا، مسوولان هم در این راستا جلسات متعددی برگزار کردند که در این جلسات خبازان به پایین بودن کیفیت آرد و کارخانجات آردسازی هم نامناسب بودن کیفیت گندم و برخی از کارشناسان هم نداشتن آموزش و مهارت خبازان را دلیل این مسئله مطرح کردند.
همین پاسکاری ها و انداختن توپ بی کیفیتی نان در زمین های مختلف باعث شده تاکنون این مسئله حل نشده باقی بماند و همچنان مردم نسبت به کیفیت نان ناراضی باشند.
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان اقدام به انجام آزمایش رئولوژیک آرد استان کرده است که در این نوع آزمایش فرآیند تولید نان در آزمایشگاه شبیه سازی می‌شود و اینگونه آرد از لحاظ ضعف و قوتش مورد سنجش قرار می گیرد.

عصر کرد


آرد کردستان برای پخت نان حجیم مناسبت نیست
مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت : از نقاط مختلف استان نمونه برداری آرد برای آزمایش رئولوژیک انجام شد و براساس نتیجه آن آرد کارخانجات کردستان برای نان حجیم مناسب نیستند و دلیل آن هم به گندم استان بر می گردد.
شهاب قصری با بیان اینکه آرد تولید شده در استان در حد متوسط و متوسط به بالا است، افزود: بر مبنای آزمایش انجام شده آرد استان برای نان های سنتی و پیتزا قابل استفاده و مناسب است.
وی یادآور شد: اختلاط گندم با ارقام خارجی، تقویت آرد ، آموزش خبازان و اجرای شیوه نامه کنترل گندم و آرد از مهمترین عوامل افزایش کیفیت نان است.
حال بر مبنای آزمایشات رئولوژی، آرد تهیه شده از گندم استان برای نان های سنتی و پیتزا مناسب و برای نان حجیم نامناسب است و از آنجا که مشکل بی کیفیت بودن نان استان هم به نان های سنتی بر می گردد که بیشترین مصرف را هم در بین مردم جامعه ما دارد پس مسئله اصلی را باید در چرخه پخت این برکت سفره دنبال کرد.
مواد اولیه دلیل بی کیفیتی نان
جمال امینی، عضو هیات رییسه اتحادیه خبازان سنندج با رد آنچه مربوط به عدم مهارت خبازان در تولید نان است، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 80 درصد نانواهای ما بیش از 50 سال سابقه کار دارند و بیشتر آنها چندین نسل است در این حرفه مشغول بکار هستند.
وی دلیل اصلی بی کیفیتی نان را به نامناسب بودن مواد اولیه آن خواند و افزود: اگر به خبازان اجازه داده شود آرد مورد نیاز را خودشان تهیه کنند و همچنان نان بی کیفیت تحویل مردم دادند آنگاه سخن مسوولان در خصوص مهارت نداشتن نانواها صحیح خواهد بود.
شرف حسینی یکی از خبازان سنندجی که بیش از 30 سال سابقه پخت انواع نان سنتی را دارد، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخشی از مشکل بی کیفیت نان حاصل از کم تجربه بودن و عدم انگیزه اقتصادی خبازان است و آنرا می‌پذیریم.
وی اضافه کرد: در گرمای تابستان خبازان پای تنور از صبح تا غروب کار می کنند و انتظار دارند درآمد مناسبی که تا حدودی جوابگوی نیازها و خستگی آنها باشد، کسب کنند ولی این اتفاق نمی افتد.
این نانوای سنندجی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و کاهش درآمد خبازان انگیزه درست کار کردن را از این قشر گرفته است، یادآور شد: گاهی آردهایی که به خبازان تحویل داده می شود قابل پخت نیست و آنها مجبور می شوند با آرد دیگری آنرا مخلوط کنند.
حسینی با بیان اینکه متهم کردن حلقه های درگیر تولید نان صحیح نیست و باید به دنبال راهکار ارتقای کیفیت نان بود، گفت: بعضی مواقع هم آرد با تاخیر در بین خبازی ها توزیع می شود و نمی توان یکی، 2 روز هم نانوایی را تا دریافت آرد تعطیل کرد و بی شک نهادی هم خسارت چنین تعطیلی ها را متقبل نمی شود.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی خباز مجبور به تهیه آرد به شیوه آزاد می شود که در این شرایط هم اگر بازرسان متوجه شوند آنها را به دلیل استفاده از آرد خارج از شبکه جریمه می کنند.
این نانوای سنندجی اظهار داشت: طی چند سال اخیر بیش از یکصد جلسه مربوط به وضعیت نان و آرد استان تشکیل شده است و اگر هر جلسه یک درصد از مشکل برطرف می شد اکنون دیگر با این مسئله روبه رو نبودیم.

عصر کرد


دلیل بی کیفیت بودن نان را باید به صورت علمی بررسی کرد
رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در بحث نان مسائل مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: کیفیت آرد همواره یکی از مسائل مورد بحث در جامعه ما است و باید همه مولفه‌های دخیل در بی کیفیت بودن آرد و نان استان بدون هیچ گونه تعصبی مورد بررسی قرار گیرد.
محمد دره‌وزمی با تاکید براینکه علمی و منطقی باید به بحث بی کیفیت بودن نان استان پرداخت، گفت: اگر بخشی از مشکل به تجهیزات و امکانات کارخانجات آردسازی بر می گردد باید این واحدها مکلف به استفاده از به روزترین تجهیزات شوند.
وی بربیان شفاف مشکل کیفیت نان استان تاکید کرد و اظهار داشت: همه حلقه‌های موثر در خروجی کیفیت نان استان باید مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد و با کارخانجات آرد سازی که آزمایشگاه پخت نان ندارند باید برخورد شود.
از زمانی که سبوس از نان حذف شد عطر و بوی نان دیگر به مشام کسی نرسیده است؛ چند سال پیش بحث هایی در خصوص رفع معایب نان سنتی و احیای نان سبوس دار مطرح شد ولی بتدریج و با افزایش مشکلات اقتصادی گویا پرداختن به این موضوع دیگر اهمیت گذشته را ندارد.
نان کامل باید فیبر مورد نیاز بدن، املاح و ویتامین ها را تامین کند که با سبوس گیری و تولید نان سفید همه این خواص از بین رفته است و کارشناسان این مسئله را منجر به افزایش بیماری های زیادی در جامعه بیان می کنند.
هر ایرانی سالانه حدود 165 کیلو نان مصرف می‌کند که این میزان بیش از 2 برابر متوسط جهانی آن (حدود 65 کیلوگرم)است و با توجه به اینکه درآمد سرانه مردم کردستان هم کمتر از میانگین کشوری بوده میزان مصرف نان در آن هم زیادتر است.
اهمیت نان به عنوان قوت غالب مردم جامعه ما بر کسی پوشیده نیست و بی شک رفع مشکلات مربوط به آن هم مستلزم کار کارشناسی و اجرایی کردن نظرات کارشناسان توسط مسوولان است.
بیش از 50 درصد کیفیت نان مربوط به نوع رقم گندم است
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان هم در این رابطه با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 14 هزار تن گندم مازارد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده است، گفت: نان، ترکیبی از آرد، آب و خمیرمایه و نمک است و میزان و نوع این مواد بر تولید باکیفیت آن تاثیرگذار است. 
جمال صالحی مواد اولیه مرغوب و مهارت افراد شاغل در خبازان و تجهیزات را از عوامل اصلی در تولید نان باکیفیت خواند و افزود: معتقدم بیش از 50 درصد گندم در کیفیت تولید نان موثر است. 
وی اضافه کرد : اگر حلقه اول یعنی کشاورزان به توصیه مروجان عمل کنند فرایند کاشت، داشت و برداشت را بدرستی انجام دهند، بی شک شاهد تولید آرد باکیفیت خواهیم بود. 

عصر کرد


تنها یک کارخانه آرد کردستان دارای آزمایشگاه پخت نان است
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان یادآور شد: از 11 کارخانه آرد موجود در استان تنها یک واحد آزمایشگاه پخت نان دارد که می طلبد مابقی واحدها هم به این آزمایشگاه مجهز شود. 
صالحی یادآور شد: براساس بررسی های انجام شده 33 درصد کیفیت نان تولید شده به مهارت کارگران شاغل در نانوایی و بیش از 50 درصد آن هم به نوع ماده اولیه بر می گردد. 
وی با اعلام اینکه یک هزار تن گندم خارجی تاکنون در استان جذب شده است، اظهار داشت: با افزایش دما خمیر نان سست و ضعیف می شود لذا نیاز به جذب گندم خارجی هم بیشتر می شود. 
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان با اشاره به اینکه میزان سطح زیرکشت گندم آبی در استان 32 هزار هکتار است که پیس بینی می شود بیش از 150 هزار تن از این سطح برداشت شود، اضافه کرد : اگر امکان داشت گندم های آبی برای اختلاط با ارقام دیم جدا شود با این کار نیاز به واردات ارقام خارجی نخواهیم داشت. 
نانوایی ها از جمله اصنافی هستند که از زمان شیوع بیماری کرونا نیز همواره پای کار بودند و علاوه بر آن به دلیل ارتباط مداوم با مشتریان رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای آنها ضروری بوده و همین مسئله هزینه هایی را بر این واحدها تحمیل کرده است.
نرخ بیمه، دستمزد و حامل های انرژی افزایش چند برابری پیدا کردند و نانوایان همواره نسبت به عدم تناسب بین نرخ نان و این هزینه ها ابراز گلایه‌مندی می کنند و خواهان تجدیدنظر در نرخ نان هستند.
هر مسئله و مشکلی زمانی قابلیت برطرف شدن را دارد که همه جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه در راستای رعایت حقوق مصرف کنندگان فشار زیادی بر تولیدکنندگان و برعکس وارد شود بلکه باید با بهترین شیوه و راهکار تعادل بین این دو برقرار شود و در چنین شرایطی می‌توانیم شاهد رضایت مشتریان و تولید نان باکیفیت و همچنین کسب درآمد مطلوب نانوایان باشیم.
برچسب‌ها
آرد گندم کردستان سنندج

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/223261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد