عصر کرد - قروه - نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: نابرابری آموزشی بین دختران کردستان 2 برابر میانگین کشوری است و استان همچنان با کمبود جدی نیروی انسانی و زیرساخت مواجه است.
به گزارش خبرنگار مهر ، رسول شیخیزاده عصر پنجشنبه در جلسه نهضت توسعه عدالت آموزشی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد اظهار کرد: در حوزه آموزش دختران، میزان نابرابری فرصتهای آموزشی در کردستان 13 درصد است، در حالی که میانگین کشوری 6.5 درصد گزارش شده است.
وی افزود: در زمینه بازماندگان از تحصیل و تارکالتحصیلان نیز آمار کردستان با 12 درصد، بالاتر از میانگین کشوری یعنی 8 درصد است که بیشتر در مقاطع ابتدایی و متوسطه مناطق روستایی رخ میدهد.
نماینده قروه و دهگلان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان، گفت: هماکنون حدود 50 هزار ساعت کمبود تدریس داریم و طبق آمار سال گذشته، سه هزار نفر کمبود نیروی فرهنگی در استان وجود دارد و در بسیاری از مدارس، بازنشستگان بهصورت موقت مشغول تدریس هستند و برخی کلاسها نیز بدون معلم برگزار میشود.
شیخیزاده تصریح کرد: فضای آموزشی و زیرساختی کردستان نیز پایینتر از میانگین کشوری است و این موضوع در آموزش عالی نیز دیده میشود؛ با این حال، اقداماتی مثبت همچون راهاندازی رشته کارشناسی ادبیات کردی در دانشگاه کردستان انجام شده و تقاضا داریم مقاطع ارشد و دکتری آن نیز راهاندازی شود.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی استان گفت: درآمد سرانه مردم کردستان نصف میانگین کشور است و دلایل مختلفی از جمله بیکاری و کمبود فرصتهای شغلی در آن نقش دارد، اما با وجود این، مردم کردستان همواره با دلی بزرگ در مسیر توسعه گام برداشتهاند.
نماینده قروه و دهگلان با بیان اینکه کردستان استانی معدنی و کشاورزی است اما در صنایع تبدیلی پیشرفتی نداشته، افزود: این در حالی است که بهرهبرداران از معادن و صنایع استان از یارانه برق و گاز و معافیتهای مالیاتی استفاده میکنند، اما سودی به استان بازنمیگردد.
وی ادامه داد: کردستان روی طلا خوابیده اما فقیر است؛ 52 درصد طلای کشور از این استان استخراج میشود که سالانه حدود 15 تن برآورد میشود، در حالی که هیچ سهمی از سود این معادن به استان اختصاص نمییابد و حتی سهم 15 درصدی دولت نیز بهطور کامل پرداخت نمیشود و تنها بخشی از حقوق کارگران پرداخت میگردد.
شیخیزاده با تأکید بر لزوم تشکیل جلسهای در شورای عالی معادن کشور با حضور استاندار و دستگاههای نظارتی، خاطرنشان کرد: اگر اختیار بهرهبرداری معادن به استان واگذار شود، کردستان در حوزه مالی نیازی به اعتبارات ملی نخواهد داشت
وی درباره وضعیت فرهنگیان نیز گفت: تحقق عدالت آموزشی نیازمند ساماندهی نیروهای آموزشی نهضتی، پیشدبستانی و سایر نیروهای بلاتکلیف است و امروز 25 نوع مدرسه با شیوههای مختلف آموزشی در کشور فعالاند که باید در جهت عدالت آموزشی یکپارچه شوند.
نماینده قروه و دهگلان در پایان اظهار داشت: معلمان باید شأن و منزلت واقعی خود را بازیابند و این شأن در معیشت آنان تعریف میشود؛ چراکه بدون انگیزه معلم، هیچ تحول مؤثری در حوزه تعلیم و تربیت رخ نخواهد داد.