عصر کرد

آخرين مطالب

رمان متمایز «دشیل همت» فرهنگی

رمان متمایز «دشیل همت»
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا / «ترکه‌مرد» رمانی است درباره‌ یک قتل و یک خانواده‌ از هم‌پاشیده؛ اما آنچه آن را از سایر آثار دشیل همت متمایز می‌سازد، حضور یک زوج کارآگاه – نیک و نورا چارلز – است که سبک زندگی، زبان و روابطشان، به جای آن‌که در تاریکی و خشونت غوطه‌ور باشد، رنگی از شوخ‌طبعی دارد.
لیلا عبداللهی، مترجم و منتقد در یادداشتی با عنوان «نیم‌رخ در مه» درباره رمان «ترکه‌مرد» اثر دشیل همت نوشته است: در میان نویسندگان مکتب نوآر آمریکایی، دَشیل هَمِت جایگاه ویژه‌ای دارد. او نه‌تنها یکی از بنیان‌گذاران روایت «کارآگاه سخت‌جان» بود، بلکه با نثر خشک و دقیقش، سبکی به ادبیات جنایی بخشید که هم ادبی و هم پرمخاطب بود. آثار برجسته‌ای چون «شاهین مالت»، «ترکه‌مرد» و «کلید شیشه‌ای» او را به نماد ادبیاتی تبدیل کردند که در آن فساد، جنایت و طنزی سیاه در بستر شهری تیره‌رو در جریان است. در این میان، «ترکه‌مرد» که در واپسین سال‌های نویسندگی‌اش منتشر شد، نه‌تنها واپسین رمان او به شمار می‌آید، بلکه یکی از متفاوت‌ترین آثار در کارنامه‌اش نیز هست. این رمان با ترجمه زنده‌یاد احمد میرعلایی از سوی نشر نو منتشر شده است.
در نگاه نخست، «ترکه‌مرد» رمانی است درباره‌ یک قتل و یک خانواده‌ از هم‌پاشیده؛ اما آنچه آن را از سایر آثار همت متمایز می‌سازد، حضور یک زوج کارآگاه – نیک و نورا چارلز – است که سبک زندگی، زبان و روابطشان، به جای آن‌که در تاریکی و خشونت غوطه‌ور باشد، رنگی از شوخ‌طبعی، شهری‌گری و حتی نوعی اشرافیت شرابی دارد.
بازار
نیک چارلز، کارآگاه بازنشسته‌ای که اکنون با همسر ثروتمندش در نیویورک زندگی می‌کند، درحالی‌که برای تعطیلات به لس‌آنجلس آمده‌اند، ناخواسته درگیر پرونده‌ای می‌شود که مربوط به گذشته‌ او است: گم‌شدن یک مخترع عجیب‌وغریب و قتل منشی‌اش. این ماجرا پای خانواده‌ وینانت را وسط می‌کشد: میمی، همسر سابق مخترع؛ دوروتی، دخترشان که دلبسته‌ نیک است؛ و گیلبرت، پسری سرد و دلمشغول موضوعاتی چون قتل و آدم‌خواری. خانواده‌ای گرفتار در سوءتفاهم‌ها، تنش‌ها و رازهایی که همان‌قدر که بارِ جنایی دارند، نمایی از بی‌ثباتی اجتماعی نیز هستند.
در این اثر، همت به جای آن‌که تنها بر جنبه‌ رازآلود و جنایی ماجرا تکیه کند، تمرکز خود را بر دیالوگ‌ها، روابط میان شخصیت‌ها، و توصیف ظرافت‌های اجتماعی معطوف می‌دارد. زوج نیک و نورا، با آن مکالمات درخشان، طعنه‌آمیز و مملو از نوشیدنی، بیش از آن‌که درگیر تعقیب و گریزهای پرهیجان باشند، در مهمانی‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و بارهای مخفی دورانِ منع مشروبات الکلی پرسه می‌زنند. اگرچه نیک بارها می‌گوید که تمایلی به ورود به پرونده ندارد، اما روح کنجکاو و تجربه‌گرای او، همچنان او را به دل ماجرا می‌کشاند. درواقع، معمای جنایی کتاب همان‌قدر پیش می‌رود که نیک می‌نوشد و با دیگران خوش‌وبش می‌کند.
ویژگی دیگر این رمان، حضور پررنگ زبان عامیانه‌ آمریکایی است. نزدیک به نود درصد متن، از دیالوگ تشکیل شده که در قالب زبانی محاوره‌ای، گاه طنزآمیز و گاه تلخ، ساختار کلی رمان را پیش می‌برد. در این میان، صحنه‌ نوش‌خواری در یک بار زیرزمینی (در فصل بیست‌ودوم)، نمونه‌ای شاخص از فضای طنزآمیز و کج‌سلیقگی‌های خوش‌ریتم دهه‌ سی میلادی است.
بااین‌حال، همه‌چیز در کتاب در خدمت یک نمایش فریبنده نیست. پشت چهره‌ پُرزرق‌وبرق شخصیت‌ها، زخم‌هایی عمیق و روانی وجود دارد. خانواده‌ وینانت، با تنش‌ها و خشونت‌های درونی‌شان، بازتابی از بی‌هویتی مدرن و ناکامی در روابط انسانی‌اند. بخشی از ماجرا نیز با اشاره به کتابی درباره‌ آدم‌خواری واقعی، چرخشی نابه‌هنگام اما معناگرایانه پیدا می‌کند: جنایت، نه در سایه‌ فرهنگ گانگستری، بلکه در بستر ناکامی‌های خانوادگی و آسیب‌های روحی شکل می‌گیرد.
پایان‌بندی رمان، برخلاف سنت‌های معمول ادبیات جنایی، چندان قطعی و رضایت‌بخش نیست. نیک چارلز می‌گوید که تا حد زیادی اطمینان دارد قاتل کیست، اما ممکن است بعضی جزییات اشتباه باشد. این اعتراف به تردید، جسارتی است از سوی نویسنده‌ای که می‌خواهد به مخاطب یادآوری کند که در جهان واقعی، حقیقت آن‌گونه قطعی و درخشان نیست که کارآگاهان دیگر چون هرکول پوآرو و شرلوک هلمز ارائه می‌دهند.
اقتباس سینمایی از این رمان در سال 1934 ساخته شد و با بازی درخشان ویلیام پاول و میرنای لوی، موفقیتی بی‌سابقه به دست آورد. فیلم، که بر طنز و شیمی میان بازیگران اصلی تأکید داشت، چنان مورد استقبال قرار گرفت که پنج دنباله‌ دیگر نیز براساس آن ساخته شد. نقدهای آن دوران از فیلم، آن را «ترکیبی عالی از کمدی و هیجان» دانستند و بازی‌های پاول و لوی را تحسین کردند. حتی فیلم‌ساز بزرگی چون آکیرا کوروساوا، آن را در فهرست فیلم‌های محبوب خود قرار داد. در سال‌های بعد، این اثر در فهرست‌های متعدد موسسه‌ فیلم آمریکا نیز جای گرفت و منتقدی چون راجر ایبرت آن را به عنوان یکی از آثار بزرگ سینما معرفی کرد.
اما در ورای تمام موفقیت‌های سینمایی و استقبال عمومی، «ترکه‌مرد» اثری‌ است که باید آن را در بستر تاریخی و اجتماعی زمانه‌اش خواند. دوران رکود بزرگ، ناکامی‌های اقتصادی، فروپاشی ارزش‌های خانوادگی و بی‌اعتمادی به نهادهای رسمی، همگی در متن و زیرمتن رمان حضوری پررنگ دارند. شاید بتوان گفت که نیک و نورا چارلز، با آن شادخواری دائمی و شوخی‌های دل‌نشینشان، تلاش دارند تا مِهی روانی را که بر جامعه سایه انداخته، در خنده و نوشخواری بپوشانند.
در مجموع، «ترکه‌مرد» اگرچه از حیث ساختار جنایی، گاه پراکنده یا حتی ناقص به نظر می‌رسد، اما به عنوان اثری که ژانر نوآر را به لایه‌هایی تازه از طنز، زبان، و نقد اجتماعی پیوند می‌دهد، جایگاهی شایسته در تاریخ ادبیات معاصر دارد. خواندن آن، نه‌فقط برای دوستداران جنایی، که برای هر کسی که به تاریخ فرهنگی آمریکا، زبان‌شناسی ادبی، و تصویرهای سینمایی علاقه دارد، ضرورتی فراتر از سرگرمی است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/1017290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیدصالحی:نام‌ها جا‌به‌جا می‌شوند اما کارایی مهم است

رفتار باورنکردنی ترامپ در جشن قهرمانی!‌‎

حرکت عجیب ستاره پاریس در فینال

قهرمانی چلسی در جام جهانی باشگاه ها؛ شیرهای لندن پی اس جی رو غافلگیر کردن!

دو ایرانی فاتحان اصلی جام باشگاه‌های جهان!

اهدای مدال به علیرضا فغانی و تیم داوری فینال جام جهانی باشگاه‌ها

جوایز بهترین‌های جام جهانی باشگاه‌های فیفا

جشن قهرمانی چلسی، قهرمان جام جهانی باشگاه‌ها

درگیری فیزیکی بین اعضای تیم چلسی و پاری‌سن‌ژرمن پس از سوت پایان بازی

امیررضا معصومی در‌ تمرین تیم ملی جمهوری آذربایجان!

موقعیت تک به تکی که دلاپ به سادگی از دست داد

موقعیت خطرناک برای پاریسن ژرمن و باز هم واکنش سانچز دروازه چلسی را بسته نگه داشت

ژوائو نوس به دلیل کشیدن موی کوکوریا با کارت قرمز مستقیم علیرضا فغانی اخراج شد

تحقیر غول‌کش به دست پالمر؛ چلسی با شکست پاریسن‌ژرمن قهرمان جهان شد

سه بازیکن دیگر هم به تراکتور پیوستند

2 گل پالمر در نیمه اول از نگاه دوربین روی لباس علیرضا فغانی

شیرجه تک دست دوناروما مانع از گل چهارم چلسی شد

شوت کواراتسخلیا با واکنش ضعیف سانچز دفع شد

سوپرسیو سانچز مانع از گلزنی پاری‌سن‌ژرمن شد

صحنه سرنگونی پدرو در محوطه جریمه پاریسن ژرمن که فغانی اعتقادی به خطا نداشت

ضربه خطرناک ویتینیا؛ چلسی 3-0 پاری‌سن‌ژرمن

واکنش غریب آبادی به اظهارنظر صدراعظم آلمان درباره فعال شدن اسنپ بک

گل اول چلسی توسط پالمر در دقیقه 22

گل دوم چلسی به پاری‌سن‌ژرمن توسط کول پالمر

گلر استقلال به ملوان پیوست

تذکر شدید و کارت زرد فغانی به نتو

گل سوم چلسی به پاریسن ژرمن توسط پدرو در دقیقه 45

ضربه سر نوس با واکنش خوب سانچز مهار شد

گزارش زنده؛ پاری سن ژرمن 0_3 چلسی

لیگ ملت‌ها؛ پایان خوش آلمان در دور مقدماتی

حضور ترامپ در فینال جام‌جهانی باشگاه ها

چالش گل از روی نقطه کرنر وریا غفوری

حضور ترامپ در کنار اینفانتینو برای تماشای فینال جام جهانی باشگاه ها

مراسم ابتدایی فینال جام جهانی باشگاه‌ها2025

فینال با سوت علیرضا فغانی آغاز شد

شوت پالمر در دقیقه 8 با اختلاف کم و بسیار خطرناک از کنار دروازه به بیرون رفت

بازی‌خوانی محشر کوکوریا موقعیت گل 100% را از پاری‌سن‌ژرمن گرفت

واکنش تماشایی سانچز مانع از گلزنی دوئه شد

گزارش زنده؛ پاری سن ژرمن 0_0 چلسی

وزیر کشور: پاکستان با اقدام قاطعانه نشان داد با ایران دوست و برادر است

غریب آبادی: در طول جنگ، هماهنگی وزارت خارجه و بخش نظامی کشور در حد اعلی بود

65 مرکز آموزشی و توانبخشی استثنایی در کردستان میزبان پروژه جامع مهر است

لیورپول همچنان در شوک: اگر نمی‌توانید، تمرین نکنید!‏

گفت و گو با رکورددار صعود در فوتبال ایران

این ستاره هم عاشق پی‌اس‌جی است و هم چلسی!‏

اولین جام فصل استقلال را هاشم گرفت!

سرمربی دختران فوتبال: روحیه تیم ما استثنایی است

رایزنی وزرای خارجه روسیه و چین درباره مناقشه میان ایران و اسرائیل

عارف: اجازه نمی‌دهیم دشمنان از جبهه اقتصادی به کشور آسیب برسانند

حمله رسایی به عراقچی: چرا سفیر فرانسه را هنوز از راه نرسیده پذیرش می‌کنید!؟