عصر کرد

آخرين مطالب

وعده اتمام راه‌آهن کرمانشاه - خسروی تا 2 سال آینده سیاسی

وعده اتمام راه‌آهن کرمانشاه - خسروی تا 2 سال آینده
  بزرگنمايي:

عصر کرد - مهر / وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت راه‌آهن کرمانشاه - خسروی، وعده داد که این پروژه راهبردی با تزریق 6 هزار میلیارد تومان اعتبار، کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
راه‌آهن کرمانشاه - خسروی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیربنایی ایران در حوزه حمل‌ونقل ریلی است که نقش راهبردی در توسعه اقتصادی، ترانزیت بین‌المللی و ارتباطات فرهنگی ایفا می‌کند. این پروژه به‌عنوان حلقه‌ای کلیدی در کریدور شرق به غرب، ایران را به عراق و در نهایت به دریای مدیترانه متصل می‌کند.
بازار
اتصال مرز خسروی به شبکه ریلی کشور و تسهیل در صادرات و واردات بین دو کشور، تسهیل سفر ایمن زائران عتبات عالیات به کشور عراق و بالعکس برای زائران عراقی به قم و مشهد، ایجاد کریدور ترانزیتی شرق - غرب و انتقال بار بین عراق با روسیه و آسیای میانه، ارائه خدمات ریلی به شهرهای «اسلام‌آباد غرب»، «کرند غرب»، «سرپل ذهاب» و «قصر شیرین»، افزایش ایمنی ترابری، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه نگهداری راه‌ها از جمله اهداف مهم این طرح است
عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران با حجم مبادلات سالانه حدود 10 میلیارد دلار است. با این حال، نبود زیرساخت‌های ریلی مناسب مانعی برای توسعه بیشتر تجارت دوجانبه است. تکمیل راه‌آهن کرمانشاه - خسروی می‌تواند به‌عنوان مسیری استراتژیک، ارتباط ریلی ایران با عراق و سپس به کشورهای شرقی و شمالی مانند پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و روسیه را برقرار کند.
گفتنی است که توافق احداث راه‌آهن اراک - کرمانشاه - خسروی - بغداد بین ایران و عراق در سال 1355 به تصویب مجالس دو کشور رسید و به قانون تبدیل شد. طراحی آن پس از توافق مجدد در دهه 70 شمسی صورت گرفت و طی سال‌های مختلف، موضوع اجرای این راه‌آهن میان دو کشور مورد توافق قرار گرفته است.
همچنین از سوی دیگر نزدیک‌ترین پایتخت کشورهای همسایه به تهران، بغداد است و عراق مهم‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه محسوب می‌شود، ازاین‌رو برقراری ارتباط ریلی بین دو کشور، با توجه به حجم بالای بار و مسافر و زائران، کاملاً ضروری است.
وعده اتمام خط ریلی کرمانشاه - خسروی کمتر از دو سال
با توجه به اهمیت تکمیل خط ریلی کرمانشاه - خسروی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم از اتمام این پروژه طی دو سال آینده خبر داد و گفت: مسیر ریلی کرمانشاه به خسروی یکی از مسیرهای مهم و استراتژیک و بخشی از شرق به غرب است که کشور را به عراق متصل می‌کند، بر همین اساس این مسیر در ترانزیت کالا و مسافر تأثیر چشمگیری دارد و امتداد آن به « خانقین » خواهد رفت.
صادق با اشاره به اینکه بخش عمده زیرسازی‌های این مسیر ریلی از بیش‌از 10 سال گذشته از کرمانشاه تا اسلام آباد غرب انجام شده است، افزود: اما همچنان برای آنکه در این مسیر ریل گذاری تکمیل شود و سوت قطار در آن به صدا درآید فاصله داریم. تلاش بر این است تا با تأمین منابع از آن از صندوق توسعه ملی با استجازه رهبری این پروژه در کمتر از دو سال آینده به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخشی از اعتبارات برای تکمیل این پروژه مهم ریلی در همین سفر تخصیص خواهد یافت، گفت: در خصوص مکان‌یابی ایستگاه تاکید بر این است تا به جهت تسهیل در سهولت به شهر نزدیک باشد و بدین ترتیب سیاست حمل و نقل ریل‌پایه و شهرسازی ریل پایه اجرایی شود.
عضو کابینه دولت چهاردهم در پایان تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از مجلس انجام خواهد شد و با پیگیری رئیس جمهور در استان، تلاش خواهیم کرد تا اصلی‌ترین پروژه پیشران در حوزه حمل و نقل در کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
تزریق 6 همت به راه‌آهن کرمانشاه - خسروی
همچنین، رامین الماسی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در سفر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور به کرمانشاه که برای آن اعتبار در نظر گرفته شد را پروژه راه‌آهن کرمانشاه - خسروی اعلام کرد و گفت: برای این پروژه 6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که قرار است طی سال‌های 1404 تا 1406 تخصیص یابد.
خط آهن کرمانشاه به خسروی گامی استراتژیک برای توسعه تجارت با عراق
در این رابطه، سیدمرتضی ناصریان مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه استراتژیک راه‌آهن کرمانشاه - خسروی اظهار کرد: سالانه 2.7 میلیون نفر مسافر و 5 میلیون تن بار برای این مسیر برآورد شده که این ارقام نشان‌دهنده اهمیت بالای پروژه هستند. با توجه به مصرف پایین سوخت در حمل‌ونقل ریلی، بهره‌برداری از این مسیر منجر به صرفه‌جویی سالانه 90 میلیون لیتر سوخت و کاهش متناسب آلاینده‌ها خواهد شد. عملیات اجرایی این طرح از سال 1380 آغاز شده و بخش اراک تا ملایر در سال 1389 و ملایر تا کرمانشاه در سال 1397 به بهره‌برداری رسید. بخش پایانی مسیر به طول 263 کیلومتر از کرمانشاه تا مرز خسروی از سال 1390 در حال اجرا است.
کارشناس ارشد حمل و نقل ریلی کشور افزود: پیشرفت فیزیکی کلی طرح 67 درصد و در بخش کرمانشاه - خسروی 37 درصد است. در این میان، محدوده کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب 50 درصد و اسلام‌آباد غرب - خسروی حدود 7 درصد پیشرفت داشته و پیمانکار کل پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) است.
وی درباره وضعیت ادامه مسیر در خاک عراق بیان کرد: در صورت احداث 27 کیلومتر راه‌آهن از مرز خسروی تا خانقین و نوسازی 180 کیلومتر مسیر خانقین تا بغداد، اتصال شبکه ریلی دو کشور برقرار خواهد شد. فاصله خسروی تا بغداد 207 کیلومتر، تا نجف 380 کیلومتر، کربلا 300 کیلومتر و سامرا 330 کیلومتر است. همچنین فاصله خسروی تا مرز پرویزخان (اقلیم کردستان عراق) حدود 20 کیلومتر بوده و امکان جذب بار هر دو مرز برای این خط ریلی وجود دارد.
وی افزود: با وجود توافق طرف عراقی در سال 1379 برای اجرای مسیر ریلی در بخش منذریه (خسروی) - خانقین - بغداد، اقدامی از سوی آن‌ها انجام نشده و پیگیری دیپلماتیک برای تکمیل این خط ضروری است. با این حال، به دلیل حجم بالای تبادلات تجاری و ترانزیت میان دو کشور، تکمیل این پروژه در خاک ایران حتی بدون اقدام طرف عراقی نیز توجیه اقتصادی دارد.
مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی راه‌آهن شرکت ساخت در ادامه گفت: شاخص‌های مالی و اقتصادی پروژه با نرخ تنزیل 7 درصد در شرایط غیر تورمی حاکی از آن است که دوره بازگشت از نظر سرمایه مالی 17 سال پس‌از بهره‌برداری و از منظر اقتصادی 5 سال است. همچنین نرخ بازده داخلی مالی (FIRR) پروژه 7.43 درصد و بازده داخلی اقتصادی (EIRR) آن 22.75 درصد است که بیانگر انتفاعی بودن پروژه به دلیل تقاضای بالا و درآمد ارزی حاصل از ترانزیت است.
وی در خصوص تأمین مالی پروژه افزود: برای تکمیل پروژه به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با توجه به توجیه اقتصادی و اجتماعی بالا و محدودیت منابع بودجه‌ای، استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی (با استجازه از مقام معظم رهبری) در سال 1403 مجاز شناخته شده و اخیراً از این محل اعتباراتی به پروژه تخصیص یافته است.
مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت گفت: اتصال ریلی ایران و عراق از مرزهای شلمچه و خسروی در دست اقدام است اما مرز خسروی اهمیت بیشتری دارد زیرا حوزه نفوذ آن شامل بخش‌های مرکزی دو کشور است، در حالی‌که شلمچه صرفاً مناطق جنوبی را پوشش می‌دهد. طبق طرح جامع حمل‌ونقل ریلی کشور که در مهرماه 1402 به تأیید رسیده، پروژه کرمانشاه - خسروی به‌عنوان مهم‌ترین طرح توسعه ریلی کشور شناخته شده است. همچنین این تنها پروژه‌ای است که در سفر استانی مقام معظم رهبری در سال 1390 بر اجرای فوری آن تأکید شده است.
اتصال دو مرز خسروی و پرویزخان به مسیر کرمانشاه - خسروی
ناصریان اظهار کرد: مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی کمتر از 20 کیلومتر با مرز پرویزخان فاصله دارد و می‌تواند هر دو مرز را پوشش دهد. اهمیت خسروی در اتصال به دولت مرکزی، بغداد و شهرهای مذهبی و اهمیت پرویزخان در ارتباط با اقلیم کردستان عراق است. با این حال، در طرح فعلی انشعابی به سمت پرویزخان پیش‌بینی نشده و لازم است وزارت راه و شهرسازی موضوع پوشش ریلی این مرز را به سازمان برنامه پیشنهاد دهد.
وی همچنین گفت: طبق صورتجلسه رؤسای راه‌آهن ایران و عراق در اسفندماه 1401، قرار بر تشکیل کمیته فنی مشترک برای پیگیری پروژه کرمانشاه - خسروی - بغداد بوده که در دست پیگیری است.
کارشناس ارشد حمل‌ونقل ریلی افزود: وزارت راه و شهرسازی و استانداری کرمانشاه نیز برای احداث دهکده لجستیک در شهرک صنعتی زاگرس توافق کرده‌اند که پیگیری آن باید از سوی ستاد مراکز لجستیکی کشور انجام شود تا کمبودهای لجستیکی مانعی برای توسعه این کریدور نباشد.
وی با انتقاد از تقسیم‌بندی پروژه برای افتتاح زودهنگام بخش کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب تأکید کرد: این بخش، قطب بار و مسافر محسوب نمی‌شود و افتتاح آن به‌صورت مفید نیست و تمرکز باید بر تکمیل کل مسیر تا مرز خسروی باشد.
ناصریان با تأکید بر اهمیت راهبردی این پروژه گفت: گنجاندن راه‌آهن کرمانشاه - خسروی در فهرست طرح‌های پیشران اقتصادی موضوع بند «الف» ماده 48 قانون برنامه هفتم توسعه، به‌منظور تمرکز منابع مالی و تسریع در پیشرفت این پروژه ضروری است. برخی افراد موضوعاتی را از جمله اینکه چون طرف عراقی هنوز اقدامی برای ساخت مسیر از بغداد به سمت مرز خسروی نکرده، پس ما نیز فعلاً نباید اقدامی انجام دهیم، مطرح می‌کنند که این افراد معتقدند دو طرف باید همزمان و به‌صورت موازی پروژه را پیش ببرند.
وی افزود: البته شرایط ایده‌آل آن است که ارتباط ریلی دو کشور با احداث راه‌آهن در هر دو سوی مرز فراهم گردد. ولی این شرط الزامی نیست، چرا که اگر ما باید راه‌آهن خود را تا مرز توسعه دهیم و حتی اگر طرف مقابل اقدامی نکند، باز هم این مسیر بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود. بارهای ترانزیتی می‌توانند با راه‌آهن تا مرز منتقل و از آنجا با کامیون حمل شوند. همچنین از سوی دیگر زائران عتبات می‌توانند تا مرز با راه‌آهن سفر کنند و از آنجا با اتوبوس‌های عراقی ادامه مسیر دهند؛ مشابه شرایط فعلی در مرز مهران که زائران با وسیله شخصی خود به مرز می‌رسند و از آن‌سو با وسیله نقلیه عراقی به مسیر ادامه می‌دهند.
ناصریان ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که در مرز خسروی عملاً دو پایانه مرزی خواهیم داشت؛ یکی خود مرز خسروی و دیگری پایانه مرزی پرویزخان که در فاصله 20 کیلومتری همان محدوده قرار دارد. هر دو پایانه می‌توانند با این راه‌آهن پوشش داده شوند، اگر راه‌آهن به مرز پرویزخان نیز وصل شود، ارتباط با اقلیم کردستان برقرار می‌شود.
مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت در پایان گفت: در آن سوی مرز، راه‌آهن وجود ندارد و اگر بخواهیم منتظر ساخت راه‌آهن در عراق بمانیم، ممکن است اقدامی صورت نگیرد. به هر حال، معطل ماندن برای اقدام طرف عراقی از نظر اقتصادی ضرورتی ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/1004915/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 دلیلی که باعث پیوستن تیری آنری به آرسنال شد

مروری بر نقل و انتقالات فوتبال اروپا

رکورد 72.11 متر در پرتاب نیزه توسط علی فتحی

مهدی طارمی: این شادترین لحظه زندگی من است

پرسپولیس: این بازیکن فروشی نیست!

پیام تکان‌ دهنده رئال برای فوتبال جهان

مدیر آکادمی پرسپولیس: بودجه ما 5 برابر افزایش یافت

تلاش تراکتور برای منصرف کردن مدیرعامل مستعفی

حمله به رونالدو با سلاح بنزما در قلب عربستان

پایان کار تیم ملی ایران با 2 مدال طلا و یک نقره

2 بازیکن والیبال ایران، شهدابی شدند

افشای وضعیت قلی‌زاده در هفته‌های پایانی لیگ لهستان

استقلال در انتظار پاسخ محمد قربانی

یازدهمی فتحی گنجی در پرتاب نیزه

وعده پرسپولیس درباره عالیشاه عملی نشد

ردپای دلالی در قرارداد آنچلوتی با برزیل

دعوت از 9 قایقران به اردوی تیم ملی کانوپولو

واکنش پرسپولیس به پیشنهادهای جذب عمری

شمس‌آذر چگونه به مهدی رجب‌زاده رسید

مدافع یونایتد از فوتبال خداحافظی کرد

اولین مقصد وحید امیری مشخص شد!

اعتراض هواداران آتالانتا به توافق گاسپرینی با رُم

هفتمین خرید پرسپولیس، تبریک به اسماعیل کارتال!

پرسپولیس از سوپرجام کنار گذاشته شد!

آخرین وضعیت نقل و انتقالات لیگ برتر در تیم‌های مدعی

اینتر با ترکیب طلایی در فینال لیگ قهرمانان

دو مربی روس با فدراسیون ایران توافق کردند

پیگیری مطالبات ایثارگران با همراهی تشکل‌ ها و اصلاح قوانین

واگذاری موسسه اندوخته شاهد به صاحبان آن نقطه عطفی در تاریخ فعالیت‌هایش است

«تفسیری بر رسالۀ هفت موعظه برای مردگان»

حریفان طبیعت در لیگ بسکتبال قهرمانان آسیا مشخص شدند

چرا نوراللهی قصد جدایی از الوحده را دارد؟

واکنش آموریم به پیشنهاد 100 میلیونی الهلال به فرناندز

منتخبی از گل‌های تماشایی روزبه چشمی، فرشته نجات استقلال و تیم ملی

کلیپ ویژه به بهانه پایان فصل فوتبال

تمرینات سخت و نفس‌گیر ملی‌پوشان کشتی ایران

گل‌ تاریخی وحید امیری به پرسپولیس با پیراهن نفت

هوش مصنوعی قهرمان چمپیونزلیگ را گفت

افت چشمگیر مهاجم ایرانی در لیگ ژاپن و خط خوردن از چهار بازی

گوگل و یک آپشن خاص برای استقلال

دانش‌آموز سوم دبیرستانی به لیگ برتر آمد!

ایفل در حمایت از پی‌اس‌جی نورانی شد

بنزما پول‌هایش را حلال کرد!

شرایط حضور تیم‌ها در لیگ برتر والیبال اعلام شد

هنک فریزر گزینه سرمربیگری استقلال و مدنظر سیدورف

روبرت فرناندز: درخشش دمبله مثل سیلی به صورت بارساست!

سرمربی والیبال ایتالیا: خوشحالم که یک بازی مهم دیگر با ایران داریم

تراکتور 150 میلیاردی نزدیک پرسپولیس

روایت کروات‌های تراکتور از حضور در ایران

رویای جام را طارمی برای اینتر رقم می‌زند